Увага: шахраї полюють на вас в інтернеті та по телефону!

Увага: шахраї полюють на вас в інтернеті та по телефону!

Вони представляються співробітниками банку, просять допомогти «постраждалому» родичу, пропонують роботу та багато іншого… А потім виявляється, що кошти з вашого банківського рахунку зникли. Журналісти «Нової Доби» з’ясували, якими методами в інтернеті та по телефону користуються шахраї та як не потрапити на їхній «гачок».

«Ваш кредитний ліміт можна збільшити» – повідомив 45-річній Ларисі Семенюк із Чорнобая незнайомець по телефону, який представився співробітником банку. Як він зазначив, банк надав жінці додаткові кошти через дотримання правил та своєчасне погашення заборгованості. Хоча жінка пам’ятала, що «прострочка» у неї все ж була. Чоловік сказав, що для цього необхідно лише з’ясувати деякі дані. На радощах жінка назвала все, що просив співрозмовник, і навіть вирішила втілити у життя давно омріяну поїздку на море. Проте через деякий час Лариса отримала смс-повідомлення про зняття коштів у сумі 8 540 гривень.

Ганна Масник із Чигиринського району під час пошуків роботи фрілансером в інтернеті натрапила на цікаве оголошення від книжного видання. Потрібно було перекласти дитячу книжку на українську мову.

– Мені написали у «приваті», що за виконання замовлення дадуть непоганий гонорар та поширять на сайті позитивні відгуки про нашу співпрацю. Проте спочатку я мала сплатити страховий внесок у сумі 150-ти гривень, – згадує Ганна. Дівчина погодилася, але перед оплатою внеску все ж вирішила передивитися в інтернеті дані про цю організацію та відгуки. Таке видання дійсно існує, проте на їхньому сайті подібних вакансій не було. Тому Ганна перетелефонувала до цього видання та уточнила інформацію. Працівники реальної фірми відповіли, що вони не шукають перекладачів, тим більше наразі в них взагалі немає відкритих вакансій. Після цього дівчина написала у приватні повідомлення фірмі, що виставила оголошення, із проханням дати більш детальну інформацію про них та надати гарантії оплати замовлення. Відповіді не надійшло. Тобто, зловмисники навмисне «замаскувалися» та поширювали вакансії від іншої компанії.

На сайтах продажу/купівлі також часто можна натрапити на шахраїв. Так Володимир Непутяк із Ватутіного побачив на популярному сайті оголошення, в якому цуценя доволі дорогої породи віддавали безкоштовно. Його онучка давно мріяла про такого песика. Текст оголошення був складений із різними подробицями, де вказували, чому домашню тварину віддають задарма. Тож, чоловік не вагався та подзвонив по вказаному телефону. Співрозмовник на іншому кінці дроту вселяв довіру. Він запропонував Володимиру перерахувати на його картку «символічну» суму у розмірі 200 гривень, що і зробив чоловік. Після цього той, хто подав це оголошення просто зник.

– Звичайно, що я засмутився. Сума невелика, проте шкода витраченого часу. Після цього зрозумів, що потрапив в якусь аферу та про всяк випадок заблокував свою банківську картку, – каже Володимир Іванович.

Історії із життя черкащан демонструють, що на сьогодні шахраїв, які працюють через телефони та інтернет, дуже багато і щоразу вони намагаються придумати все новіші й винахідливі схеми заволодіння чужим майном або коштами. І, на жаль, чимало людей «клюють на їхній гачок».

Понад 450 випадків шахрайства за 2017 рік
У Головному управлінні Національної поліції в Черкаській області повідомляють, що останнім часом на Черкащині поширилися так звані «інтернет-шахрайства», коли зловмисники зв’язуються із потерпілими через оголошення в інтернеті. Інколи люди розміщують в мережі Інтернет оголошення про втрату речей або документів та обіцяють винагороду за їхнє повернення. Їм телефонують зловмисники та пропонують перерахувати кошти за повернення цих речей. Зокрема, за 2017 рік у поліції зареєстрували 241 такий випадок.

Не менш популярним є телефонне шахрайство, коли пройдисвіти телефонують до громадянина та повідомляють, що його близький родич чи знайомий «затриманий працівниками поліції» потрапили у біду. Торік у поліції зареєстрували 24 такі випадки.

Поширення набули шахрайства, коли до потерпілого телефонує незнайомець та представляється співробітником банку і під різними приводами дізнається реквізити банківських карток. Протягом 2017 року на Черкащині зареєстрували 213 таких шахрайств.

Увага: шахраї полюють на вас в інтернеті та по телефону!

Якщо ви відчуваєте, що «потрапили до рук» шахраїв, то начальник сектору комунікації в ГУ НП в Черкаській області Дмитро Грищенко рекомендує не зволікати та відразу звертатися у поліцію.

– Якомога швидше треба дзвонити у поліцію. Адже по «свіжим слідам» встановити та затримати шахраїв значно легше. Бувають випадки, коли зловмисників затримують просто на місці подій, де вони спричинили правопорушення, – розповідає Дмитро Сергійович. – Один із останніх випадків трапився у Чорнобаївському районі. Шахраї повідомили мешканці, що її родич потрапив у біду та вимагали з неї гроші. Жінка віддала кошти, проте відразу зателефонувала сину, а потім звернулася у поліцію. Ці правопорушники встигли доїхати до КП, де їх затримали. Якщо вона зателефонувала б пізніше, то вони могли вже втекти.

Поліція інформує, що за вчинення шахрайства, тобто заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою, передбачена адміністративна (ст. 51 КУАП) та кримінальна (ст. 190 КК України) відповідальність.

Увага: шахраї полюють на вас в інтернеті та по телефону!

Які методи використовують шахраї?
Адвокат, кандидат юридичних наук Дмитро Гарбазей виділив найпопулярніші способи телефонного та інтернет-шахрайста та розповів, як не стати їхньою жертвою.

 Надзвичайна подія із близькою особою
Зазвичай зловмисник телефонує на мобільні чи міські телефони пізно ввечері чи взагалі вночі, представляється родичем або знайомим і стурбованим голосом повідомляє, що його затримали співробітники поліції за скоєння того чи іншого злочину. Після вказаного повідомлення в розмову вступає нібито співробітник поліції. Останній повідомляє, що «питання» можливо вирішити позитивно за певну суму коштів. При цьому «представником поліції» не зазначається жодної інформації щодо даних родича (зазвичай просто вказується «Ваш син», «Ваша донька» і т. п.), ні відділок поліції, де перебуває особа, обставини вчинення правопорушення. «Ставка» робиться на ефект несподіванки (пізній/ранній дзвінок) і на психологічний тиск – гроші потрібно передати або перерахувати дуже швидко. Кошти необхідно привезти в певне місце або передати якійсь людині. Ціна вирішення питання може становити від однієї тисячі гривень до десятків тисяч доларів США. Також шахраї можуть прислати смс-повідомлення із таким змістом: «У мене проблеми, подзвони по такому-то номеру, якщо номер недоступний, поклади на нього певну суму і передзвони».

 Перемога у лотереї/акції
На мобільний телефон абонента надходить дзвінок від «ведучого» однієї із популярних радіостанцій. Він вітає вас із виграшем в лотерею, акції телефону, ноутбуку, автомобіля тощо, що проводиться радіостанцією. Щоб отримати приз, необхідно зателефонувати в найкоротший термін на радіостанцію за названими щахраєм номерами телефонів. Коли особа телефонує, відповідає «співробітник радіостанції». Він просить надати анкетні дані. Потім повідомляє, що подарунок можна отримати за певною адресою, якщо прибути у визначений день та час. Проте щоб отримати подарунок «щасливчику» необхідно сплатити визначені законодавством податки та збори. При цьому сплатити ці податки можна лише через радіостанцію у стислі строки шляхом перерахунку певної суми коштів на рахунок організації.

 Помилковий переказ коштів на мобільний телефон
Абоненту надходить смс-повідомлення про зарахування коштів на його рахунок, які перевели за допомогою послуги «Мобільний переказ». Відразу після цього надходить дзвінок і особа повідомляє, що помилково переказала кошти на його рахунок і просить повернути їх назад тим же «Мобільним переказом».

 Блокування банківської карти
На мобільний телефон абонента приходить повідомлення про те, що його банківська карта заблокована, і йому пропонують безкоштовно зателефонувати на певний номер для отримання детальної інформації. Коли власник карти дзвонить за вказаним телефоном, йому повідомляють про те, що на сервері, що відповідає за обслуговування картки, стався збій, а потім просять повідомити номер карти і пін-код для її перереєстрації. Отримавши реквізити пластикової карти, зловмисники переводять кошти на свій рахунок, а потім знімають їх.

 Смішинг/фітинг
Це отримання доступу до конфіденційних даних користувача – логінів і паролів. Способів доступу до Ваших даних дуже багато. Це можуть бути і розсилки від відомих брендів, банківських сервісів або за допомогою соціальних мереж. Фішингові листи містять пряме гіперпосилання, за яким користувач потрапляє на підроблений сайт (зовні він виглядає майже ідентично справжньому). Мета шахраїв – змусити користувача ввести на цьому сайті логін і пароль від справжнього. Якщо він це зробив, його дані потрапляють до рук зловмисників. У випадку із смішингом із такою метою використовуються смс-повідомлення. Також жертві можуть відправити смс, схоже на повідомлення від банку або відомої компанії.

 Передоплата
Вам сподобався товар в Інтернеті. Ви зв’язалися з продавцем. Розпитали за товар і вже вирішили купувати. А продавець перед відправкою товару поштою просить аванс або 100 % передоплати і після отримання грошей зникає назавжди: перестає виходити на зв’язок, відключає телефон, видаляє запис.

 Переказ коштів за товар
Схема полягає у тому, що «покупець» телефонує продавцю, розпитує за товар, просить знижку, а потім погоджується вислати гроші на карту. Обман може відбуватися за кількома напрямками: шахрай каже, що відправив гроші, але продавець повинен підтвердити переказ, оскільки гроші відправлялися з іншої платіжної системи. Продавця просять під’їхати до банкомату і надають йому детальну інструкцію дій. У підсумку під приводом підтвердження переказу, неуважний продавець, що інструктується у режимі реального часу шахраєм, надсилає йому всі гроші зі своєї карти. У цьому випадку продавець має перед будь-яким підтвердженням перевірити, чи дійсно надійшли кошти на рахунок. Якщо перевірити це немає можливості, то необхідно зіставити відповідність вказівок покупця та дані вашої картки (номер картки, сума наявних на картці коштів). Доволі часто комбінація шахраїв як раз і включає у себе номер банківської картки та суму коштів на рахунку. Після введення такої комбінації, вказана вами ж самими сума перераховується на рахунки шахраїв.

Як не стати жертвою шахраїв?
 ніколи нікому не давайте свої анкетні дані та дані банківських карток. Також нікому не повідомляйте реквізити вашої банківської карти;
 завжди задавайте уточнюючі питання, що дадуть вам змогу впевнитися у дійсності сказаного/повідомленого (родича про важливі дати чи події в житті, продавця – П. І. П., характеристики товару, представника банку – П. І. П., відділення, робочий номер телефону);
 завжди перевіряйте інформацію, що надходить до вас через смс, дзвінки, на електронні адреси (на сайтах виробників, у відділенні банку, дзвінком родичу чи знайомому);
 незнайомця, який назвався «працівником поліції» попросіть представитися;
 обов’язково зателефонуйте родичу, з яким нібито трапився інцидент (дуже часто така особа може спокійно спати у сусідній кімнаті);
 ніколи не купуйте товар в інтернеті шляхом внесення авансу чи 100 % переоплати. Якщо ви все ж таки надумали сплатити аванс, перевірте розміщене в Інтернеті оголошення на предмет простого копіювання чужих повідомлень, фото та опису товару з офіційних сторінок, виробника, фірмових магазинів;
 зателефонуйте до відділу поліції, в який нібито доставлений родич і дізнайтеся про обставини затримання (якщо таке взагалі було) і дані посадової особи, яка розглядає дану справу;
 дзвонити в банк можна тільки за тими номерами, що вказані на звороті картки. Тим більше, оператори банку не будуть вивідувати у вас PIN-, CVV-коди (три цифри на звороті картки), термін дії карти, а також логін і пароль доступу до онлайн-банкінгу. ПІБ, повний номер карти і слово-пароль використовується співробітниками банку для ідентифікації тільки тоді, коли ви самі звертаєтеся до них за офіційними телефонами. Якщо ж ви все-таки поговорили з шахраями і побоюєтеся, що могли повідомити секретні дані – відразу телефонуйте в контактний центр банку і блокуйте карту.
 при повідомленні про перемогу у розіграші на радіо зателефонуйте на радіостанцію за номерами телефонів, що розміщені на офіційних сторінках у соціальних мережах, інтернеті й дізнайтеся про проведення розіграшу/акції, чи працюють особи, які представлялися радіоведучими. Варто зауважити, що жодна радіостанція, яка проводить акції, не стягує з переможців жодних додаткових платежів, зборів чи податків;
 SMS-повідомлення можуть бути дуже різні, і в цьому випадку порада може бути одна – критично ставитися до таких повідомлень і не поспішати виконувати те, про що вас просять. Краще зверніться до оператора мобільного зв’язку, дізнайтеся, яка сума спишеться з вашого рахунку при відправці смс або дзвінку на вказаний номер, потім повідомте про те, що така інформація прийшла на ваш телефон. Оператор визначить того, хто відправляє ці смс і заблокує його аккаунт;
 не переходьте на невідомі вам сайти за посиланнями, що надходять до вас в смс-повідомленнях невідомого походження.

Увага: шахраї полюють на вас в інтернеті та по телефону!

Думка психолога
Ольга Овчаренко, кандидат психологічних наук ЧНУ ім. Богдана Хмельницького:

– Щоб зрозуміти людину, достатньо знати основні людські потреби (в безпеці, підтримці, успіху і т. п.) і добре орієнтуватися у ситуації. Цим користуються зловмисники. Шахрай «працює» через формування довірливого спілкування, часто він використовує «мажорний» тон бесіди, активність, швидкість подання інформації. Людина, яка може стати його жертвою навіть не встигає прийняти розумне рішення, адже керується емоціями новизни, зацікавленості або страху.

Шахрайство – це лише сфера відображення людської довіри, наївності і пасивності, тобто залежності від інших. В силу дії різних психологічних механізмів у людини може формуватись позиція «Мені винен увесь світ». Як наслідок, неусвідомлюване прагнення перекласти відповідальність на іншого стає причиною необачного відношення до пропозиції зі сторони шахрая. Людина опиняється у зоні ризику.

Головне пам’ятати, що телефонні дзвінки чи пропозиції від незнайомців в інтернеті часто пов’язані із ризиком. І варто оцінювати цей ризик для себе. Завжди можна коректно відмовитись від будь-яких пропозицій, уміти сказати упевнено і стисло своє «ні». Часто це важко зробити без психологічної підготовки, особливо вразливим категоріям населення: люди похилого віку, підлітки, емоційно-вразливі особистості.

В процесі розмови бажано самому розпитувати, уточнювати у співрозмовника певні деталі. Зазвичай, шахраї «губляться», бо більшість з них орієнтуються не на конкретну людину, а на середньостатистичні людські реакції та дії.

Віра в себе та до себе – ось гарантія того, що ми себе захистимо від шахрайства. Ніхто не примусить нас приймати певні рішення, поки ми не вирішимо це самі зробити. Але зазвичай страждають люди, які навіювані, не мають стабільної життєвої позиції, особистісного «стержня».

Паніка теж поганий друг. В стані паніки людина взагалі не здатна реально оцінити ситуацію, тому потрібно «тримати себе в руках». Звісно, емоції можуть охоплювати спонтанно, і є деякі прийоми психологічного заспокоєння. Наприклад, урівноважити дихання, порахувати до 10, абсстрагуватися від розмов незна­йомця, оцінити ситуацію зі сторони, і звісно звернутися за допомогою до того, хто поруч із вами. Одна із форм маніпуляції, що застосовуються в мережі інтернет – це низька ціна, знижки та дармові подарунки. Людина мотивується саме можливістю отримати бажану річ практично задарма. І тут влучним є відомий всім вислів «Безкоштовний сир лише у мишоловці!». В цьому випадку рішення має прийматися із врахуванням усіх ризиків, з прийняттям власної відповідальності за свої вчинки.

Валерія Тімергаліна

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x