Зранене дитинство: від гри до соціалізації в суспільстві

У Черкасах уже понад 30 років діє унікальний дитячий садочок. Колись він був єдиний на всю область, а сьогодні є міським закладом, де виховують і соціалізують дітей, що мають затримку психічного розвитку, порушення аутичного спектру чи синдром Дауна. Про це повідомляє власний кореспондент «Нової Доби».

Нині ДНЗ №7 «Зірочка» для дітей із порушенням психічного розвитку має 52 вихованці, 3 з яких мають синдром Дауна. Їхню долю наперед визначили соціальні негаразди та хвороби. Однак у виховному закладі цими дітьми опікуються, навчають самообслуговуватися, говорити, писати, читати, зрештою, жити у суспільстві.

– У наш заклад дітей приймають на основі направлення із Департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, витягу психолого-медико-педагогічної консультації та згідно із висновками лікаря-психіатра, – розповідає Наталія Медведєва, вихователь-методист закладу. – У діагноз «затримка психічного розвитку» входить уповільнений розвиток усіх психічних процесів, що відбуваються в організмі людини: мислення, емоційно-вольової сфери, уваги, пам’яті, який відстає від загальноприйнятих норм для конкретного віку.

Із дітлахами в садочку працюють вихователі, дефектологи, психолог та музичний керівник. Водночас, раз на рік до них у заклад навідуються і студенти-психологи на практику. Кожна окрема група дітей у «Зірочці» має 2-х вихователів, 1-го дефектолога. Всього – 8 вихователів та 4 дефектологи.

Групи формують за віком дітей. Наразі їх чотири: одна група середня, а три – старшого віку, до 6-ти років. Іноді, лишають дітей на виховання і до 8-ми років. Усе – залежно від випадку та розвитку захворювання. Вихованці хоч і мають однаковий діагноз, та все ж абсолютно різні. Кожен – зі своєю життєвою історією та потребами. Є такі, що до 6 років залишаються у підгузках, не вміючи дотримуватися елементарних гігієнічних умов. Допомагають їм у цьому вихователі: переодягають, миють, доглядають.

Протягом усього дня у садочку «Зірочка» проводять комплексну корекційно-розвиткову роботу. Її визначають з урахуванням особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, мети та завдань. Для дітей із затримкою психічного розвитку, а також із синдромом Дауна вона полягає у формуванні пізнавальної діяльності, навчальної та предметно-практичної діяльності, емоційно-вольової сфери, позитивних характеристик особистості, психомоторного розвитку та мовлення. Із «зірковими» малятами працюють із 9-ї до 13-ї години працюють дефектологи. Вони проводять фронтальні, підгрупові та індивідуальні заняття разом із вихователями та практичним психологом. Один раз на тиждень фахівці проводять корекційну роботу з дітками у присутності батьків. У другій же половині дня вихователі виконують рекомендації вчителя-дефектолога.

– Це і різноманітні вправи на дрібну моторику ручок дітей, образотворча діяльність, вправи на сенсорику, розвиток мовлення, закріплюємо математичні уявлення дітей. Багато вивчаємо матеріалу через гру. Все, що вчитель- дефектолог проводить із дітьми у першу половину дня, потім ще раз опрацьовується із вихователем у другій половині дня, щоб закріпити матеріал і вміння, – зауважує вихователь-методист Наталія Медведєва. – Також влаштовуємо внутрішні конкурси із ліплення, малювання та різноманітних саморобок, виставки. Це дуже допомагає дітям, особливо, конкурси разом із батьками.

Однак, у 60% випадків у діток із особливими освітніми потребами родини не повні. Часто батьки не витримують, – зауважують фахівці закладу. Проте «Зірочка» проводить консультації і для батьків: колективні і індивідуальні заняття, вирішення нагальних питань. Кожну середу вчитель-дефектолог консультує мам і тат, а за потребою – будь-які питання та допомогу у садочку вони можуть отримати щодня.

– Багатьом батькам важко прийняти той факт, що їх дитина буде навчатися повільніше за інших дітей. Але це потрібно зробити, щоб допомогти маленькому школяреві. Батьківські турбота, увага, терпіння укупі з кваліфікованою допомогою фахівців (педагога-дефектолога, лікаря-психотерапевта) допоможуть забезпечити йому цілеспрямоване виховання, створити сприятливі умови для навчання, – каже черкаська психолог і тренерка Вікторія Гуро. – Інколи буває так, що батьки не хочуть вірити в те, що їхня дитина не справляється з якимись завданнями, нервують, сварять її і цим ще більше погіршують стан свого малюка. У такому випадку потрібно включити кнопку «я люблячий батько /мама» і поспостерігати за дитиною. Якщо дитина не отримує відповідної уваги батьків, любові та підтримки, вона у свої 4-6 років може таким чином маніпулювати і отримувати необхідну порцію уваги, але така поведінка – і дитини, і батьків – буде руйнівною для обох сторін. Тому краще частіше спостерігати за дитиною. Вчасно помічені негаразди в поведінці, в розвитку вольової сфери, можуть дати шанс на продуктивну корекцію поведінки дитини.

Вчителі ж ДВНЗ «Зірочка» постійно беруть участь у науково-практичних та методичних конференціях різного рівня, презентують свої посібники, розробки та методи роботи.

Перебування та навчання у дошкільному навчальному закладі «Зірочка» безкоштовне, завдяки Черкаській міській раді, на балансі якої перебуває заклад. Також садочок забезпечує своїх вихованців якісним харчуванням. Заклад давно тримає курс на енергоощадність – замінені вікна на сучасні, економне освітлення, реконструйовано систему водопостачання.

– Здебільшого після випуску із нашого закладу майже половина цих діток йдуть у звичайні школи. Торік наші випускники пішли навчатися в колегіум «Берегиня», школи №14, 15, 18. У деяких школах нині навіть створюють спеціальні класи. Клас для дітей із затримкою психічного розвитку минулоріч створили у школі №8 Черкас, а цьогоріч – у 6-ій школі, – говорить Наталія Медведєва. – Є й такі дітки, яких лишають вдома на індивідуальному навчанні.

Бувають випадки, коли дитина із затримкою психічного розвитку практично не відрізняється від однолітків, але найчастіше відсталість є досить помітною, коментує психолог та тренерка Вікторія Гуро.

– Практика показує, що діти із затримкою психічного розвитку цілком можуть стати учнями звичайної загальноосвітньої школи, а не спеціальної корекційної. Дорослі (педагоги і батьки) повинні розуміти, що труднощі навчання таких дітей в самому початку шкільного життя — зовсім не результат їхньої ліні або недбайливості. Таким дітям повинна бути надана комплексна допомога батьків, психологів, педагогів, – каже Вікторія Гуро.

Учитель-дефектолог дитсадка «Зірочка» Валентина Самойленко працює у закладі уже 30 років. Каже, що протягом стількох років роботи у кожному випуску хоч двоє чи троє дітлахів будуть із синдромом Дауна. Це – одна із найпоширеніших хвороб, при яких спостерігають затримку психічного розвитку. Її викликають хромосомний збій, коли з невідомих причин у клітинах людини стає більше на 1 хромосому. Замість 46-ти їх стає 47. Саме ця додаткова хромосома і призводить до змін у розвитку тіла і мозку. Раніше цей діагноз ставили при народженні дитини у пологовому будинку, зараз уже такий невтішний діагноз дитині можуть поставити і при ультразвуковому дослідженні під час вагітності матері.

– Найбільша проблема – навчити таких діток самообслуговуватися. Адже надалі їм потрібно буде жити самостійно, і ми маємо цього їх, принаймні спробувати, навчити. Вони добрі, щирі і здатні до копіювання. Були на моєму досвіді і такі дітки, що навчилися говорити, писати, читати і навчалися на відмінно у допоміжній школі, – розповідає Валентина Самойленко.

Валентина Іванівна, з огляду на свій багаторічний досвід, склала кілька порад для тих батьків, у яких немає можливості потрапити у подібний навчальний заклад:

– Знайти фахівця психіатра і обов’язково проконсультувати із ним, якщо ви помітили затримку у розвитку своєї дитини;

– Не тримати таких дітей вдома. Їм потрібні соціалізація, перебування у суспільстві, дружба. Фахівці наголошують, що найчастіше не діти бояться людей чи інших малюків, а батьки бояться показати свою дитину іншим. Так вони лише створюють додаткові бар’єри між своїм дитям на світом;

– Індивідуальний підхід. Як говорити, про що говорити, як проводити час зі своєю дитиною можуть знати лише батьки. Лікарі дають загальні рекомендації.

– Розвивати дрібну моторику та візуалізовувати навчання. Зазвичай дітки із затримкою психічного розвитку погано сприймають на слух, тому їм краще всю інформацію робити наочною, проговорюючи додатково інформацію. Складанки, пазли, малювання піском тощо – найкращі ігри для такої дитини.

Анна Крутіхіна, фото Олесі Безпалової

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x