Електронні Черкаси

Електронні Черкаси

Електронні черги у лікарнях, онлайн-заявки на вступ у ВНЗ, контроль за проектами рішень місцевої влади та «прозорі тендери», спілкування з мером та головою ОДА в режимі онлайн. Саме такою повинна бути Україна, відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС. Зокрема, необхідність переводити державні послуги, закупівлі та взаємодію держави з громадянами і бізнесом у онлайн-режим прописує глава 14 розділу 5 Угоди, де вказуються аспекти взаємодії України та ЄС в аспекті впровадження інформаційного суспільства. Тут же і згадано про необхідність формування системи електронного урядування, тобто власне цієї взаємодії онлайн. Однак потреба у е-уряді є об\’єктивною вимогою часу, а не лише обтяжуючим пунктом до виконання в Угоді. Наскільки Черкащина наблизилася до європейських стандартів в сфері електронного врядування, та які послуги жителі обласного центру можуть отримати, не виходячи з дому, дізнавалися кореспонденти «Нової Доби».

Електронна черга та VIP-пацієнти

Електронна реформа сфери охорони здоров’я була анонсована колишнім міністром охорони здоров\’я Олександром Квіташвілі ще минулоріч. За словами екс-міністра ще у січні 2016 року в Україні мало розпочатися впровадження проекту електронних медичних карт і реєстрів пацієнтів. Інформатизація до Черкаського кардіоцентру дісталася навіть раніше – уже в кінці жовтня минулого року в установі запрацювала пілотна програма – автоматизований супровід пацієнтів. Нова система обслуговування передбачає електронні картки пацієнтів та електронну чергу, замість самоплинної. «Пілот» обійшовся обласному бюджету у півмільйона гривень. Самі лікарі назвали новововведення «технічною революцією».
Про те, що створення єдиного електронного реєстру пацієнтів почнеться з 1-ї міської поліклініки, ще в січні анонсував директор департаменту охорони здоров’я Черкаської міської ради Олег Стадник:
– Пацієнтам буде набагато простіше записатися на прийом до лікаря – це можна буде зробити за допомогою домашнього комп’ютера. Водночас адміністрація та керівництво поліклініки чи лікарні матимуть змогу контролювати роботу своїх працівників: чи правильно проведено огляд пацієнта та чи в повному обсязі. А всі відомості про пацієнта вноситимуться уніфіковано, що допоможе лікарям легко зорієнтуватися як в історії хвороби, так і в тому лікуванні, що призначалося пацієнту раніше.
Як повідомив «Новій Добі» заступник директора з медичної частини КНП «Перша Черкаська міська поліклініка» Володимир Коротун, система «VIP-клієнт» – це поки що лише проект, а медичні сестри зараз лише проходять цикл навчання, освоюючи «премудрості» електронної системи обліку пацієнтів.
– Система «VIP-клієнт» передбачає електронний запис на прийом до лікаря. Пацієнт матиме можливість доступу до особистих даних та результатів аналізів через електронну амбулаторну картку. Вранці здав аналізи – після обіду уже має можливість переглянути результати лабораторних досліджень, чи, скажімо, дізнатися, що виявила «флюрографія» просто з особистого комп’ютера, – зазначив Володимир Коротун.

Від редакції: на «електронну» реформу медзакладів України Світовим банком було виділено 214 мільйонів євро.

Онлайн-заяви та дистанційне навчання

Активно «інтернетизується» і освітня сфера. Так, згідно з новими правилами подачі документів для вступу, заяви абітурієнти цьогоріч подаватимуть виключно в електронному вигляді, окрім тих вступників, які мають пільги.
– Якщо ще минулоріч студенти, вступаючи на 5 спеціальностей, подавали 5 різних папок з документами і мали на вибір – електронний формат чи паперовий, то цьогоріч їх зобов’яжуть до заповнення лише е-заяв, – пояснює начальник навчально-методичного відділу Черкаського національного університету ім. Б.Хмельницького Максим Гаврилюк. – Якщо говорити про наш ВНЗ, то кількість заяв, поданих в електронному вигляді, зростала з року в рік. У 2014 році – це було 52% від загальної кількості поданих документів, а в 2015 – уже 63%. Виняток лише для майбутніх спеціалістів та магістрів, а також тих кандидатів на вступ, які мають певні пільги (чорнобильці чи учасники АТО), адже разом із заявою вони мають надати і документи, які посвідчують їхнє право на пільги.
Ще один інструмент застосування електронних послуг в освіті – дистанційне навчання, яким успішно користуються студенти-заочники.
– Окремо офіційно затвердженої дистанційної форми навчання в Черкасах не існує, але елементи її активно застосовуються. Студенти мають можливість проходити тестування, скачувати лекції чи презентації викладача свого курсу. З одного боку це дуже зручно для самих студентів, а з іншого, вони мають доступ лише до певного кола документів, що забезпечує захист авторських прав, – коментує Максим Гаврилюк.

Нема гарячої води – напиши меру

З очільниками Черкас та області кожен охочий теж може поспілкуватися особисто. Для цього існує сервіс онлайн-звернень на сайті Черкаської міської ради та Черкаської ОДА. Не менш активно із запитаннями та пропозиціями до місцевих керівників звертаються через соціальну мережу «Фейсбук».
Як повідомили в прес-службі Черкаської міської ради, з початку року до міськради надійшло 3351 звернення. Приблизно 11% з них – електронною поштою. Відповідно до окремого рішення Черкаського міського виконавчого комітету термін розгляду онлайн-звернень було скорочено з 30 до 15 днів.
Тематика онлайн звернень: ремонт доріг, тротуарів, благоустрій територій, прохання прибрати стихійну торгівлю, покращити роботу автоперевізників, вирішити проблему відсутність послуг гарячого водопостачання.

За допомогою інтернету також можна звернутися до голови ОДА. Такий сервіс на сайті обласної державної адміністрації функціонує з листопада 2015 року.
– З того часу на ім’я голови ОДА та керівників структурних підрозділів надійшло близько 500 звернень. Більшість із них стосуються питань соціального захисту та комунального господарства. З 1.11 по 1.04 (за цей час пораховані і електронні звернення) загалом 764 звернень, – розповідає прес-секретар голови Черкаської ОДА Вікторія Курченко.

Звіти онлайн та електронні цифрові підписи

Прозвітуватися перед державою про зароблені кошти жителі Черкащини можуть за допомогою удосконаленого електронного кабінету платника податків. Це персональне автоматизоване робоче місце платника, працювати в якому він може без використання спеціально встановленого клієнтського застосування. Електронний кабінет є захищеним, персоналізованим та безпечним електронним сервісом, за допомогою якого після ідентифікації особи платник податків має змогу: підготувати, заповнити та надіслати податкову звітність в електронному вигляді; переглянути та перевірити свої облікові дані; створити запит для отримання інформації; подати реєстраційну заяву платника податку на додану вартість (ПДВ), заяву про анулювання реєстрації платника ПДВ, заяву про видачу довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів; переглянути стан розрахунків з бюджетом; зареєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних та скористатися сервісами системи «Електронного адміністрування ПДВ»

Фізичні особи також мають можливість за допомогою платіжної системи сплатити податки, збори, платежі (особистий кабінет – «Стан розрахунків з бюджетом»). Також через оновлену версію Електронного кабінету можуть відзвітувати про майновий стан і доходи за 2015 рік громадяни – декларанти та самозайняті особи.

Щоправда, використовують цей електронний інструмент черкащани досить слабко. І хоча в Електронному кабінеті платника зареєстровані користувачі з 50 країн світу, активно користується ним лише 791 платник з Черкаської області (приблизно 2,5 %). А електронну податкову звітність за допомогою Інтернету надає понад 40% громадян (31 094 особи).

Щодо електронного цифрового підпису, то ця послуга доступна не лише в Черкасах, а й у м. Звенигородка.

За громадський бюджет вперше в Україні голосували онлайн

Черкаси стали також «піонерами» в онлайн голосуванні за громадський бюджет. У 2015 лише три міста України (Черкаси, Чернігів та Луцьк) виокремили частину бюджетних коштів для фінансування низки проектів. За те, який з проектів стане переможцем, голосували самі містяни. І лише черкащани змогли зробити це онлайн за допомогою сервісу ID-банк.
– У Чернігові було лише паперове голосування. У Луцьку можна було голосувати також на сайті, але там була відсутня авторизація, тож можна було «накрутити» голоси. У нас же людина «авторизувалася» за допомогою інтернет-банкінгу (учасниками програми стали 6 різних банків) і могла віддати свій голос за один із 39 проектів. Переможцями стали 6 із них – соціальний спортивний зал ім. загиблого АТОвця Сергія Амброса, облаштування подвір’я гімназії №9, алеї в парку Черкаської міської лікарні №1, а також благоустрій території трьох дитячих садочків. Загалом проекти профінансовані на 5 мільйонів гривень, – коментує заступник директора департаменту фінансової політики Черкаської міської ради Тетяна Харенко. – Загалом за громадський бюджет проголосувало більше 5 тисяч жителів Черкас (2% від загальної кількості зарреєстрованих містян). Електронним сервісом скористувалася майже половина голосуючих.
У 2016 році сервіс планують удосконалити. Змагання між проектами проводитиметься у двох категоріях: малі (до 300 тисяч гривень) та великі (від 300 тисяч до 1 мільйона), а черкащани зможуть голосувати не за 1, а відразу за 4 проекти на вибір.

Як за кордоном?

За даними доповіді ООН по стану електронного врядування (United Nations E-Government Survey 2014) світовими лідерами з прогресу у цій сфері є такі країни як Південна Корея, Австралія,Сингапур, Франція, Нідерланди, Японія, США, Великобританія, Нова Зеландія та Фінляндія. Цікавим є досвід Швеції, що впровадили е-послуги і е-уряд практично у всі сфери суспільного життя. Українці ж значною мірою при впровадженні е-урядування орієнтувались на досвід недалеких сусідів — країн Прибалтики, зокрема на Естонію.
Так, першим кроком до е-урядування в Естонії було введення спеціальної системи ідентифікації громадян – ID-картку, яка всередині країни та в межах ЄС функціонує як паспорт і видається в 15 років. Картка містить електронний чіп, який містить інформацію про її власника. Крім того, до картки прив’язано електронний підпис. От і основа для того, аби можна було здійснювати важливі операції, не виходячи з дому і не витрачаючи час на черги. тепер з Естонії не потрібно збирати довідки, підтвердження для отримання е-послуги. Переважно потрібно лише подати онлайн заявку, а робот збере всю необхідну інформацію, яка потрібна.
За допомогою інтернету в Естонії можна голосувати на виборах, що допомагає уникнути не лише черг, а фальсифікацій, підробки бюлетенів і «каруселей». За інформацією, наданою аналітиками Інформаційної кампанії «Сильніші разом!» на виборах 2015 року в Естонії за допомогою ID-карток проголосувало 30,5% виборців.

Що для українця – новинка, для шведа – давно норма

У Черкасах уже напрацьований пілотний механізм залучення широкого кола громадськості до прийняття рішень владою через використання сучасних електронних технологій. Механізм має назву «Дієва громада» та передбачає можливість громадським активістам та просто активним громадянам вносити власні поправки чи пропозиції до проектів рішень та нормотворчих документів ще на стадії їх створення та обговорення. А працівник того чи іншого департаменту виконавчого комітету Черкаської міської ради буде зобов’язаний або ж урахувати пропозицію від громадськості, або аргументовано пояснити, чому це зробити неможливо. Проект відповідного рішення розроблений і очікує внесення на розгляд виконкому. Його впровадження очікується у найближчі місяці.

Подібний до розробленого черкащанами сервіс контролю місцевої влади уже давно і успішно діє у Швеції. Для діалогу влади з міцевими громадами там створили діалоговий портал, де громадяни можуть висловлювати свою думку органам влади в текстовому, аудіо або відео-форматі. Створили і сайт онлайн-петицій, як інструмент реального впливу на законотворчість та прийняття державних рішень.

Цікавим і нестардартним рішенням стало створення стимулятора бюджету, що дозволяє залучити громадян до процесу планування та розподілу бюджетних коштів. На ньому громадяни можуть подавати свої бюджетні пропозиції з документальним, фото- або відеосупроводом. Швидке (і без додаткового фінансування) проведення опитування громадської думки стало можливим завдяки СМС-порталу Цивільних панелей, який опробували вперше в місті Ханінге. Його мешканцям запропонували представити ідеї щодо оновлення парку. Було подано близько ста пропозицій, що лягли в основу двадцяти сценаріїв, розроблених спільно змісцевим управлінням. Кожен громадянин міг проголосувати за певний сценарій, завдяки чому був не тільки оновлений парк, але й налагоджений діалог громадян із владою.

Тож досвід європейський країн показує, що електронне врядування – шлях не лише до значного спрощення й полегшення проходження бюрократичних процедур, а ще й інструмент економії та «щеплення» від корупції, адже роботи не беруть хабарів.

Ірина Коваль

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x