Реальні знижки чи маркетинговий хід: як черкащани ставляться до «Чорної п’ятниці»

Реальні знижки чи маркетинговий хід: як черкащани ставляться до «Чорної п’ятниці»

Вивіски на магазинах, ТРЦ, салонах краси та інших закладах нагадують, що вже незабаром на всіх чекають великі знижки. Адже 26 листопада – «Чорна п’ятниця». Не менше заманливих пропозицій і в мережі.

 

Термін «Чорна п’ятниця» остаточно закріпився як назва дня початку розпродажів у середині 20-го століття. Найпершу згадку про цю подію зафіксували в одному з журналів США, присвячених менеджменту. У статті йшлося про те, що багато працівників беруть цього дня лікарняний, щоб замість роботи піти по магазинах, водночас призупиняючи діяльність підприємств і організацій. Закріпила термін «Чорна п’ятниця» поліція Філадельфії, яка фіксувала величезні пробки і важку дорожню обстановку в цього дня.

В Україні популярності Чорна п’ятниця набула не так давно, із 2013 року. Дехто доволі скептично ставиться до цього дня, інші навпаки заздалегідь складають списки потрібних покупок та моніторять ціни. А власники магазинів намагаються якомога більше привабити покупців.

У мережі магазинів аксесуарів «Justini» знижки цього року триватимуть три дні − із 26 до 28 листопада.

− Щороку у нас по-різному відбувається «Чорна п’ятниця». Колись ми проводили акцію 1+1=3. Цього року знижки будуть до 50%. Намагаємося змінювати, адже до акцій люди дуже звикають і пропадає інтерес, − розповідає директорка магазину Альона Танцюра. − На нову колекцію знижка становитиме мінус 15%, на всі інші товари − від 20%.

Хоч власники магазину й підтримують традиції «Чорної п’ятниці», та знижки у них не лише в цей день. Також часто проводять розіграші на сторінках магазину в соцмережах.

− Ми не переклеюємо цінники на товарах, адже це досить довгий процес. Тому до них додаємо знижку, щоб люди бачили вартість до і після, − пояснює пані Альона.

 

Докторка економічних наук, професорка, завідувачка кафедри економічної кібернетики та маркетингу ЧДТУ Олена Коломицева зазначає, що «Чорна п’ятниця» – це й економія для людей, і маркетинговий хід для магазинів.

− Зараз маємо не такий високий попит на товари, крім, звичайно, продуктів харчування та речей першої необхідності. Люди притримують гроші, через нестабільну ситуацію із пандемією та економікою в цілому. Тому такі знижки можливість придбати те, про що мріяли давно, за хорошою ціною. Водночас, не варто піддаватися масовим закликам про знижки, а чітко виокремити для себе, що вам потрібно купити, де це краще зробити і яку суму грошей на це можеш витратити. Узагалі, щоб не витратити зайвого, краще брати з собою визначену суму, готівкою, тоді буде менше спокус витратити все. Коли ти бачиш, що є великі знижки, навіть до 90%, завжди хочеться щось придбати. Треба розуміти, що великі знижки в основному на ті товари, що вже втратили трохи попит або не є актуальними. На товари з нових колекцій чи на ті, що користуються попитом, знижка може бути 20−25%, − пояснює пані Олена.

Робити закупи уже можна зараз, якщо ви визначилися із товарами, адже варто розуміти, що акційні речі можуть швидко закінчитися або ж не буде потрібного розміру. Узагалі краще купувати до самої п’ятниці, щоб не товпитися в чергах та не піддаватися масовій істерії.

Власниця салону краси «Happy Lady» Анна Харченко вирішила не долучатися до «Чорної п’ятниці», адже в салоні постійно діють різні знижки й заохочення.

− Я ціную відвідувачів, тому маю велику клієнтську базу. Водночас люди звертаються до нас, адже в закладі вони отримують якісні послуги за доступними цінами. На мою думку, безглуздо робити «хайпову» знижку в день всесвітніх розпродажів. Адже не подобається вводити людей в оману. Тому ми оцінюємо роботу відповідно до прайсу і потім враховуємо знижки. Наприклад фахівці відновили 52 см довжини волосся, але порахували як за 45. Узагалі в Україні важко масштабно проводити «Чорну п’ятницю» через економічний стан. Але ми намагаємося заохочувати постійних клієнтів і тому зменшуємо вартість на догляд за волоссям на 20%, − коментує пані Анна.

 

Які ж настрої та ставлення до всесвітнього дня розпродажів, ми запитали у черкащан.

Ірина Хорошаєва, громадська активістка:

 − Купую товари під час «Чорної п’ятниці» більше онлайн, ніж у магазині. Є можливість купити дешевше за рахунок купонів, що надає магазин на знижку. Так, я порівнюю ціни на товари до дня знижок та зазвичай кладу в корзину товари, які хочу купити до «Чорної п’ятниці». Складаю список цікавих мені товарів і бюджет, який готова витратити. Можна вигідно скупитися, якщо аналізувати ціни до, вчасно ловити купони на знижки, але є ризик не знайти свій розмір.

Борис Юхно, краєзнавець, письменник, журналіст:

− Я не завжди знаю, коли ця «Чорна п’ятниця», тому не женуся за знижками та не йду за покупками. Спеціально ціни не порівнюю, але маніпуляції з ними помічаю: коли спочатку ціна зростає, а потім роблять знижку на цей товар. Це викликає негативні відчуття щодо супермаркету чи торгової мережі, де продається він. В основному списки того, що треба купити не складаю, але й не роблю спонтанних покупок. Я думаю, що можна і вигідно скупитися, й зекономити цього дня. Але треба присвятити весь день, промоніторити ситуацію заздалегідь. Мій перший досвід «Чорної п’ятниці» був у Чехії в середині 90-х. У нас нічого подібного не організовували. А в Чехії це працювало, особливо під час осінніх знижок, коли ціни падали до 70%. Були вони на все: побутову техніку, одяг, продукти і таке інше. Заробітчани дуже моніторили цю ситуацію і якщо хотіли щось придбати, то чекали саме цих знижок.

Юлія Баранько, викладачка Національної школи суддів України:

− Звісно, що купую в цей день. І досить багато. Часом, це потрібні речі, до яких приглядалася, а, часом, спонтанні покупки. Але ж шопінг – це теж своєрідна терапія і вдала покупка додає ендорфінів. Це можливість отримати бажане (може, й не надто потрібне), але потім не корити себе за великі витрати. А цьогоріч усі великі магазини вирішили зробити «Чорний тиждень», аби зменшити скупчення покупців офлайн та знизити навантаження на працівників складів та пошти для онлайну. Тому є де розгулятися. Останні років 5 купую онлайн усе й не лише у «Чорну п’ятницю». Виняток – якісь термінові незначні речі й продукти. До слова, 80% моїх покупок припадають на закордонні сайти. Так, треба трохи почекати, іноді витрачаєшся на доставку, але воно того 100% варте. Для мене переваги онлайн шопінгу очевидні: нижча ціна, зазвичай вища якість, час для покупок обираєш сам – хоч і серед ночі з чаєм закутавшись у плед. Я вже призвичаїлась, маю улюблені бренди одягу та взуття, знаю їхні розмірні сітки й безпомилково обираю розміри для всієї родини. Я в жодному разі не агітую ігнорувати торговельні центри, але я нетипова дівчинка – ненавиджу ходити на закупи.

Ціни в магазинах порівнюю й іноді помічаю махлювання, як не дивно, то найчастіше українських. Це для мене ще один аргумент на користь рішення купувати в Європі та США. Спонтанні й сплановані мною покупки діляться 50 на 50. Знаю напрям. Скажімо, Lego, а вже вид дивлюся. Або плануючи купити святкову сукню, можу замінити її на красиву блузку та спідницю. Усе замовлене під час розпродажів приходить перед Новим роком, тому купую подарунки й знаю, кому що підійде. Плюс, мої та чоловікові батьки просять придбати подарунки від них для Злати. Тому орієнтуюся на вподобання доці. Я вважаю, що можна вигідно скупитися й зекономити в цей день. Ось, до прикладу, кросівки для чоловіка замовила за 45 доларів, доставка буде близько 10. Це навіть не півтори тисячі, а в Україні такі ж – майже три. З іграшками й одягом різниця ще більша, бо вага значно менша. Але така шара не раз на рік – приміром, усі закордонні сайти мають знижки до державних свят, плюс міжсезонні розпродажі.

Сергій Шамара, директор Черкаської гімназії №31:

 − Я рідко купую щось під час «Чорної п’ятниці», але якраз днями з дружиною придбали витяжку для кухні. Пристрій продавали за акційною ціною і через те, що мав певні бонуси на картці відповідного магазину, покупка виявилася вигідною, своєчасною і потрібною. Тому навіть не знаю чи це збіг обставин, чи й справді чекав щорічного дня знижок. Усе моє життя – це спонтанні вибори, але ж раціональні. То, мабуть, більшість покупок необумовлені певними обставинами. Хоча й формую перелік речей, які необхідно придбати, але цей список не дотичний до «Чорної п’ятниці». Я вважаю, що можна придбати річ за вигідною ціною та ще й зекономити у всесвітній день розпродажів. Але це за умови, якщо розумно підійти до маркетингових хитросплетінь, які придумали продавці. Адже більшість людей, які продають товари, самі хочуть давно його позбутися. До того ж ці речі й так певною мірою підлягають акції або потрапляють у загальну хвилю, де, ймовірно, виділяються доступною ціною і мають більш масштабний попит.

 

Ольга Квятковська, блогерка:

− Я вважаю себе досить стійкою до впливу масової істерії, а повсюдна навала постерів про «Чорну п’ятницю» мене особисто неабияк дратує. Зазвичай, намагаюся раціонально підходити до витрату коштів і йду на закупи лише тоді, коли якась річ дійсно необхідна, а не тоді, коли це штучно влаштований «мейнстрім» і «так роблять всі». Уперше про Black Friday я почула, коли працювала з іноземцями в державній програмі американського посольства. Тоді, років 15 тому, оповідки про те, що після Дня Подяки в Америці, як продовження святкувань, люди великими компаніями проводять ніч під магазинами, аби вранці вихопити щось якісне за безцінь, мені здавалися фантастичними. За кілька років поняття «Чорної п’ятниці» досягло і наших країв, але саме поняття, а не першочергова ідея. Загалом цей день має історичне коріння і воно сягає фінансової кризи на Вол Стріт наприкінці 19 століття, продажу рабів за низьку ціну після Дня подяки у 1800-х та масових безладів у Філадельфії у 1950-х, коли футбольні фани нищили все на своєму шляху, зокрема, торговельні ятки та магазини. У нас, як це часто буває, влаштували все на свій лад. Відтак, я терпляче чекаю, коли з мереж та з вітрин магазинів зникнуть усі згадки про знижки до «Чорної п’ятниці», і країна повернеться до звичного ритму життя, в якому теж нерідко можна натрапити на вигідну пропозицію придбання того чи іншого товару. Усім бажаю вдалих закупів!

 

Наталія Кузнєцова, Олеся Зінченко

Реклама

Реклама

0 0 голос
Рейтинг статті
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x
()
x