Художники-свідки окупації Херсону представили в Черкасах свою виставку
Традиційно артпростір Sklad №5 Gallery в Черкасах надав свій особливий виставковий майданчик неординарним митцям. Днями тут відбулася презентація спільного проєкту потужних художників із Херсону Михайла Рая та Надії Петровської «Острів Херсон». Це експозиція фотоколажів у супроводі письмової розповіді від Михайла «Щоденник окупації» та виставка тригерних куль від Надії. Обидва митці стали свідками окупації росією їхнього рідного міста. Власне представлені роботи стали переосмиленням цієї події та відображенням гострих почуттів, пов’язаних із війною, які є невимовні, але свідчать за допомогою художніх засобів. Експозицію можна буде бачити в артпросторі до 16 березня.
Свої роботи Михайло Рай та Надія Петровська почали створювати на основі мистецьких щоденників, де фіксували свої стани та переживання. Цифрові приголомшливі фотоколажі «Херсонські Щоденники» Михайла Рая почали створюватись у період майже дев’ятимісячної окупації міста Херсон. Цікаво, але весь цей час він регулярно давав інтерв’ю журналістам ВВС. А в січні 2024 року його роботи-свідчення побачили європейці на Осінньому Салоні в Парижі.
− Найбільшою цінністю є те, що ми в будь-який час можемо звернутись до тих документальних записів, − написав на своїй сторінці в соціальній мережі Михайло. − Адже для зцілення ран та травм, як у голлівудському блокбастері, необхідно здійснити подорож часом − повернутись у минуле для того, щоб змінити своє майбутнє.
Наприклад, фото, де автор через метафору телевізора пропонує зануритись у власну підсвідомість через події, які він прожив під час окупації, та знайти відповіді на питання щодо сенсу життя.
Серед інших, вражають його роботи під назвою «Хлопчики в пакетах», що через алегорії задають усім нам споконвічне питання про наше місце в історії.
Цікаво, що Михайло Рай за фахом судноводій. Фотографія довгий час залишалась його хобі, яке переросло в покликання. Починаючи з 2012 року його філософські колажі у художніх світлинах були відзначені більш ніж 60 нагородами на різних міжнародних конкурсах.
Чому «Острів Херсон»? Бо ще одна авторка Надія Петровська жила в Херсоні саме в районі, який так і називають Островом.
Присутні на презентації виставки з подивом дізнались, що Надія є чемпіонкою України, Європи та світу з пауерліфтингу. У свій час вона захопилась виготовленням так званих снігових куль, які часто використовуються в якості сувенірів. Вона також є заповзятою колекціонеркою різних куль зі всього світу і має вражаючу їхню колекцію.
Звісно, кулі, виготовлені Надією, колись не були тригерами. Такими вони стали вже після пережитої окупації та евакуації до Дніпра, коли художниця почала вкладати в них інший зміст, покликаний усвідомити означені тригери війни. До речі, у Черкасах відбувся перший публічний показ «Тригерних куль».
Кулі у склі та бетоні з предметами в середині вмикають тригер пам’яті. Той тригер, яким позначила колись мирне життя війна. Ось багатоповерховий будинок на острові Херсон. Він наполовину затоплений водою. Самі люди ховаються від лиха на даху. Через алегорію затоплення, авторка передає емоцію болю та горя.
Куля з написом «Внікуди» також стає зрозумілою через приховану алегорію. Із початком повномасштабного вторгнення почали зафарбовувати дорожні вказівники для того, щоб дезорієнтувати ворога. Саме такі зафарбовані знаки й вмістила в одну із тригерних куль Надія.
Ось як про це розповідає Михайло Рай: «У світі, що вийшов за межі нашого уявного контролю, ми начебто несемося бездоріжжям. Не розуміючи, навіщо та куди, чи вистачить пального, аби дістатись пункту призначення, і як довго ще їхати. У кожного − своя дорога. Але продираючись крізь багнюку, кригу або нашарування емоційного бетону, усі ми у підсумку торимо шлях до себе. Головне не боятись звернути з комфортного асфальту. Тригери осідають на дні нашої психіки тяжким таким шматком бетону. Війна травмує. Від тригерів не можна втекти, але їх можна розрядити проживанням і усвідомленням, як жити далі».
На додаток презентації автори виставки разом із відвідувачами «здійснили акт спільного творіння» та виготовили нову кулю з пошматованим ворожим паспортом усередині.
Тетяна Євген’єва