Кібершахрайство: черкаські реалії

Кібершахрайство: черкаські реалії

Кібершахрайство стає все більш актуальною проблемою в сучасному світі. З розвитком технологій і широким розповсюдженням інтернету зловмисники знаходять нові способи обману та крадіжки грошей у громадян. Черкаський регіон — не виняток, і місцеві жителі також стикаються з таким видом злочинності. 

 

3871 ФІШИНГОВИЙ РЕСУРС ЗАБЛОКОВАНО В ОБЛАСТІ З ПОЧАТКУ РОКУ

 

Статистичні дані відділу протидії кіберзлочинам у Черкаській області Департаменту кіберполіції Національної поліції України

 

 

 

Олег Паншутін, старший інспектор відділу протидії кіберзлочинам у Черкаській області ДКП НПУ, зауважує, що в Черкаській області найбільш поширеними залишаються шахрайства, пов’язані з продажем вигаданих товарів, а також викрадення облікових записів через надсилання користувачам фішингових посилань. З минулого року кіберполіція Черкащини проводить моніторинг інтернету й заблокувала вже 3871 фішинговий ресурс.

Серед нових видів шахрайств, що з’явилися після повномасштабного вторгнення, експерт називає грошові виплати вимушеним переселенцям і особам, які постраждали від війни, під виглядом допомоги від відомих благодійних  фондів чи організацій. Також злочинці адаптовують до ситуації старі схеми: копіюють оголошення про продаж військової амуніції, бронежилетів та інших товарів, пропонуючи суттєву знижку та вимагаючи сплатити наперед. Тож важливо звертати увагу на профілі продавців, не надсилати кошти передоплатою та повідомляти про всі випадки порушення закону до кіберполіції.

Наразі в Україні успішно функціонує проєкт «BRAMA», спрямований на очищення інформаційного простору від російської пропаганди та дезінформації. За допомогою телеграм-бота кіберполіція отримує інформацію про злочинні дії й блокує ворожий контент, залучаючи велику кількість учасників.

Докладніше про різновиди актуальних шахрайських схем, кількість звернень громадян, а також специфіку роботи поліції з кіберзлочинами, зокрема методи викриття шахраїв, —  дивіться у відеокоментарі Олега Паншутіна. 

 

 

“СОЦІАЛЬНА ІНЖЕНЕРІЯ ТА ФІШИНГ — ОСНОВНІ ТИПИ ШАХРАЙСТВА В УКРАЇНІ”

 

Дмитро Мусієнко, член правління «ПриватБанку» з питань роздрібного бізнесу, коментує роль банків у протидії кібершахрайствам:

«Для “ПриватБанку” безпека наших клієнтів і їхніх даних, операцій, платежів є пріоритетом, однією з ключових основ клієнтоорієнтованості. Особливо в умовах війни. Ми — один із найтехнологічніших банків країни, і, якщо говорити про захист від шахрайства, у “ПриватБанку” працює одна з кращих систем антифроду, що виявляє та запобігає шахрайству. І ця система сьогодні дозволяє в автоматичному режимі уникнути понад 90% спроб несанкціонованих платежів.

Попри високий рівень кіберзахисту банків, основними типами шахрайства в Україні є “психологічні” — соціальна інженерія* та фішинг. Протягом 2023 року спостерігаємо зростання випадків соціальної інженерії та фішингу проти аналогічного періоду 2022-го — орієнтовно на 20%. Цьому сприяє довірливість населення, що опинилося в складних життєвих обставинах: злочинці з легкістю до цього адаптуються, міняючи шахрайські схеми під умови сьогодення. Якщо у 2022 році основними методами шахрайства були фішингові лінки на торгових майданчиках, зламування акаунтів у соцмережах та виманювання даних клієнта телефоном, то зараз шахрайства через торговельні майданчики поменшало, натомість зросло шахрайство з розповсюдженням фішингових лінків, що розсилають у соцмережах та різноманітних месенджерах.

Фішингові сайти дуже схожі на відомі платіжні сервіси, урядові портали, “Дію”, “єДопомогу”, сайти міжнародних організацій, тому громадяни легко вірять, що дійсно отримають гроші. Схеми зі зламуванням акаунтів у соцмережах та виманювання даних телефоном (“вам дзвонить служба безпеки банку, НБУ” тощо) залишились на тому ж рівні. Найбільша кількість випадків шахрайських платежів (60%) − операції до 2 000 грн.

Для запобігання шахрайства ми фокусуємося на двох напрямах.

Перше. Уважно аналізуємо кожне звернення клієнта щодо шахрайства для відстежування трендів, коригування алгоритмів та правил протидії. Разом із партнерами, платіжними системами — такими як Visa, невпинно модернізуємо чинні та впроваджуємо нові технології для реалізації безпекових заходів. Сьогодні активно використовуємо голосову біометрію (встановлення особи за підтвердженням голосу), фото- та відеоверифікацію при виконанні або додатковому підтвердженні ризикових операцій, активно блокуємо фішингові лінки, що створюють шахраї. Крім того, банк проводить систематизовану роботу з притягнення шахраїв до відповідальності. За заявами банку 2023 року затримане не одне шахрайське угруповання, багатьом шахраям оголошено про підозру, також тривають викриття злочинних угруповань (організаторів фішингових схем, сall-центрів).

Друге. Запускаємо просвітницькі кампанії. Більшості випадків шахрайства, із якими стикаються наші клієнти, вдалося б уникнути, якби клієнти керувалися простими рекомендаціями з безпеки платежів. “ПриватБанк” регулярно працює над підвищенням культури безпечних розрахунків серед українців (зокрема й у межах інформаційної кампанії НБУ  #ШахрайГудбай) − це й розсилання навчальних повідомлень клієнтам щодо основних заходів безпеки, і дописи в соціальних мережах, і ролики на ютубі з навчальним контентом.

На жаль, зараз більшості випадків шахрайства сприяє те, що клієнти розголошують дані своїх платіжних карток, одноразові паролі для підтвердження операцій, дані для входу до інтернет-банкінгу, CVV- та PIN-кодів. Деякі клієнти використовують дуже легкі паролі до інтернет-банкінгу, що теж створює ризики для шахрайства. Варто подбати про власну безпеку і встановлювати складні паролі та динамічні CVV-коди.

Сьогодні для України головним чинником уникнення шахрайства є підвищення фінансової культури, культури безпечних розрахунків серед українців та постійне просвітництво. Тому ми запустили новий цікавий проєкт про фінансову грамотність на нашому ютуб-каналі “Агент 3700”, де легко і зрозуміло розказуємо про найбільш поширені види шахрайства та даємо поради, як їм запобігти. Ролики можна переглядати в YouTube, а список корисних “антишахрайських” відео продовжуватиме наповнюватись новими порадами та застереженнями».

*Соціальна інженерія − це методи маніпулювання людьми з метою отримання конфіденційної інформації. Наприклад, зловмисник може вдавати з себе працівника техпідтримки для отримання паролів чи, використавши інформацію із  соцмереж, прикинутися знайомим і просити позичити гроші тощо.

 

ОСВІТА ТА ПІДВИЩЕННЯ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ – ФУНДАМЕНТ У БОРОТЬБІ З КІБЕРШАХРАЙСТВОМ

 

Важливою в запобіганні кібершахрайств є освітня діяльність. Професорка, завідувачка кафедри фінансів Черкаського державного технологічного університету Ірина Гончаренко стверджує: «Що більше люди знають про загрози та способи захисту, то менш вразливими вони стають». Саме таку просвітницьку роботу проводять викладачі кафедри фінансів під час лекцій, майстеркласів, профорієнтаційних заходів. Для різних категорій населення  підготували “Інтерактивний посібник з фінансової грамотності”, де доступно розкривають теми особистих фінансів, основ фінансової системи та фінансових послуг, заощаджень та інвестицій, валютних ризиків, запозичень та кредитування, а також фінансової безпеки.

 

 

Підсумовуючи, наголосимо на основних практичних порадах для захисту від кіберзлочинців

 

 

Корисні лінки для поглиблення знань про протидію кібершахрайству:

проєкт «BRAMA» –  соціальна ініціатива від кіберполіції з протидії дезінформації та незаконному контенту в інформаційному просторі;

проєкт «АГЕНТ 3700»   – фінансова диджитал-безпека та основи фінансової грамотності для кожного від ПриватБанку;

#ШахрайГудбай – інформаційна кампанія НБУ, спрямована на навчання українців правил безпеки безготівкових та онлайн-платежів;

#КібербезпекаФінансів  – поради від НБУ, як уникнути шахрайства та вберегти свої кошти.

 

Кібершахрайство є серйозною проблемою, яка потребує комплексного підходу для її розв’язання. Важливо поєднувати зусилля правоохоронних органів, фінансових установ, закладів освіти та громадян для ефективної боротьби з кіберзлочинністю. Підвищення обізнаності населення, використання сучасних технологій захисту та розвиток співпраці між різними інституціями є ключовими елементами в цьому процесі.

 

Світлана Коваль

Реклама

4.4 5 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x