Черкаські освітяни стали рідше використовувати українську мову

Черкаські освітяни стали рідше використовувати українську мову

Результати дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі показують зменшення кількості громадян, які користуються українською мовою як під час навчання, так і в побуті. Про це під час брифінгу розповіла начальниця управління Державної служби якості освіти у Черкаській області Оксана Компанієць, повідомляє кореспондентка «Нової Доби».

Такі тенденції спостерігають в межах усієї країни й на Черкащині зокрема.

Начальниця управління Державної служби пов’язує це з тим, що цього року менша кількість опитуваних визнала українську мову своєю рідною:

− Торік понад 90 % респондентів говорили про те, що їхня рідна мова українська. Наразі так вважає 74 % учнів та 86 % їхніх батьків. Безпосередньо в Черкаському макрорегіоні − це 79 % і 90 % відповідно. Якщо порівняти з минулим роком, то в нашій області 98 % вчителів і батьків говорили, що їхня рідна мова – українська, так думали й 95 % учнів.

Абсолютна кількість учителів, за їхніми словами – 100 % − послуговується українською під час освітнього процесу, 96 % розмовляють нею і на перервах, а 93 % − із колегами. На Черкащині такі показники є вищими, ніж в Україні.

Водночас опитування серед учнів центрального макрорегіону показало, що лише 72 % учителів використовують державну під час уроків, а під час перерв − 65%. Ці цифри нижчі, ніж в середньому по Україні. У Черкаській області лише 66 % учнів зазначили, що вчителі під час уроків використовують українську, 59 % говорять державною і під час перерв.

− Це невтішні цифри, особливо враховуючи те, що тенденція зберігається в порівнянні з минулим роком, адже Черкащина показувала гірші результати й тоді, − зазначила Оксана Компанієць.

Зменшилася кількість учнів, які під час уроків та перерв вживають українську для спілкування між собою: на Черкащині лише 47 % учнів спілкуються державною на уроках та 34 % − на перервах (в Україні це 50 % та  41 % відповідно).

52 % батьків говорять про те, що вдома їхні діти спілкуються українською. Однак, у відповідях учнів бачимо збільшення з 9 % до 17 %, які поза межами школи спілкуються російською. Однак 64 % батьків спілкуються українською вдома, тоді як дітей – лише 41 %.

Кожна 5 дитина вважає рідною українську, проте в повсякденному житті нею не спілкується. Серед батьків таких 13 %.

Дослідили також вибір мови для спілкування та споживання контенту в Інтернеті:

– половина стверджує, що мова медіапростору для них важлива, 25 % − не важлива, ще 25 % не змогли визначитися;

– на 11 % менше учнів використовують лише україномовний контент;

– на 6 % зменшилася кількість дітей, які спілкуються українською в інтернеті;

– водночас із 42 % (у 2022 році) до 63 % (у 2024 році) зросла кількість батьків, які використовують виключно український контент.

Однією з причин зменшення рівня вживання україномовного контенту називають його недостатність для дітей.

Водночас спостерігаємо і позитивну тенденцію: 5% більше дітей оцінюють свій рівень володіння українською як вільний. Про це говорять і на 9% більше вчителів.

Дослідження проводилося з 25 квітня до 10 травня. У ньому взяла участь тисяча черкаських освітян: учні 8–12 класів, їхні батьки та вчителі. Із результатами анкетування детальніше можна ознайомитися тут.

 

Ольга Ярмолич 

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x