У Черкаській області запрацювали вже два рекрутингові центри української армії від Міністерства оборони: один в Умані та ще один — безпосередньо в Черкасах. Детальніше про роботу таких центрів в інтерв’ю «Новій Добі» розповів уповноважений представник Міноборони з питань рекрутингу Олексій Бежевець.
− У чому різниця між рекрутингом і мобілізацією?
− Коли ми говоримо про людей, які добровільно долучаються, висловлюють бажання, цікавляться і їм допомагають у цьому − спілкуються, допомагають визначитися, їх контактують із військовими частинами, які вони обирають, пояснюють специфіку тієї чи іншої військової посади й у подальшому люди служать − це, фактично, рекрутинг. Тобто це підбір, спілкування і допомога на шляху стати військовим. Мобілізація − це мобілізаційні заходи, які держава визначає кожному чи кожній, де така людина повинна здійснювати захист батьківщини, бути військовослужбовцем.
− Яка основна мета й завдання рекрутингових центрів?
− Наша мета насправді максимально проста: надати можливість кожному обрати своє місце в Силах оборони. Це про можливість, вибір, про доступність такої опції максимально широким верствам населення. Кожен має тепер можливість для себе знайти ту позицію в Силах оборони, яка йому більше підходить, більше подобається і почати цим займатися для того, щоб зрештою стати військовослужбовцем.
− Скільки вакансій наразі є доступними у рекрутингових центрах і на що найбільший попит?
− Загалом понад 10 000 вакансій зараз пропонується фактично в усіх військових підрозділах нашої країни. Великий військовий організм − армія − умовно кажучи становить мільйон осіб, тому й вакансій маса, і вони різноманітні абсолютно. Який попит? Ми дивимося на динаміку й вона насправді постійно змінюється. Один тиждень від людей надходить більше заяв на позиції розвідників, операторів БПЛА, механіків. Наступного тижня ситуація змінюється. Не можна сказати, що постійно є попит на одні й ті позиції, а на інші немає. Ми відслідковуємо ситуацію і по вакансіях, які розміщені онлайн, оскільки військові частини сьогодні можуть так само розміщувати вакансії й напряму до себе рекрутувати людей. Так от немає майже жодної вакансії, на яку не було хоча б однієї заявки. Це свідчить про те, що дійсно люди цікавляться. Насправді близько 366 тисяч відгуків отримали на вакансії, які розміщені онлайн. Це результат фактично за 10 місяців. Тобто інтерес є, вакансій багато.
− Чому в рекрутингових центрах надають перевагу: бажанню людини чи потребам армії?
− Цей сервіс створений насамперед для людей. Потреби армії визначаються розміщенням відповідних вакансій і не дарма рекрутинг − це про добровільний вибір. Тут усе залежить від людини насамперед. Якщо кандидат не бажає на якусь вакансію подаватися, цього просто не відбувається. Відповідно так, у центрі перш за все враховують інтереси людей.
− Як ви можете наразі оцінити ефективність рекрутингових центрів?
− Рекрутинговий центр − це елемент більш широкої системи компанії з рекрутингу, яку зараз реалізує Міністерство оборони. Це й активність онлайн із онлайн-платформами, це й комунікаційна компанія, у тому числі й через заходи, які ми проводимо при відкритті кожного такого центру. Це й промоційна, рекламна кампанія, онлайн, офлайн і так далі. Мережа рекрутингових центрів дозволяє це все систематизувати й надає ще один такий офлайн, тобто фізичний доступ людям для того, щоб отримати відповідно інформацію. Не дарма ми бачимо, що за статистикою кількість людей, які добровільно зголошуються, проявляють інтерес, зросла приблизно в 3,5 раза в порівнянні з тим же періодом минулого року. Тобто є суттєва позитивна динаміка, що свідчить про успіх цієї активності.
− Чи є у Сил оборони наразі плани щодо відкриття рекрутингових центрів як по всій Україні, так і на Черкащині, зокрема?
− Центр у Черкасах − це перший у місті та другий відкритий в області. Перший відкрили нещодавно Умані. Загалом це вже 38 рекрутинговий центр в Україні. Мережа ще розростається і ми плануємо ще відкривати центри. Багато з них зараз у процесі підготовки. Наша мета − бути представленими в кожному регіоні для того, щоб усім було зручно звернутися і отримати відповідну інформацію.
− Чи можна звернутися до центрів рекрутингу української армії анонімно? Тобто чи може одна людина запитати за іншу, наприклад, мати за сина чи сестра за брата?
− Якраз у нас є випадки, коли люди питають за своїх родичів: мама за сина, сестра за брата, тітка за племінника, дружина за чоловіка. Мотивація і те, чим люди керуються − це їхня справа. Головне, що кожен і кожна має отримати можливість зрозуміти, як працює цей механізм і отримати допомогу.
− Чи можна рекрутуватися з повісткою?
− Перша повістка про уточнення облікових даних не є перешкодою обрати собі військовий підрозділ, отримати відповідну письмову згоду й далі йти як доброволець. Ми допомагаємо на цьому шляху.
− Чи можуть рекрутуватися жінки?
− У нас досить цікаві показники за кількістю звернень жінок. У середньому це 15−17 %, залежно від регіону. У деяких областях серед числа кандидатів − людей, із якими триває робота після звернення − цей відсоток сягає до 30 і більше відсотків. Тобто фактично кожен третій кандидат − це жінка. Такі показники свідчать про те, що інтерес жінок до військової служби високий. Ми максимально націлені на сприяння цьому.
− Скільки часу співпрацює людина з рекрутинговим центром?
− Може бути достатньо одного контакту, після якого людина бере рекомендаційний лист військової частини й починає оформлення документів. Задача рекрутера − хоча б раз у тиждень зателефонувати кандидату й запитати, чи все у нього нормально. Тобто рекрутери повинні супроводжувати, не тільки до того моменту, коли людина одягне форму, а до тих пір, поки кандидат уже не потрапить у свою частину, на свою посаду, до командира, який визначатиме для військового подальші задачі. До того моменту рекрутер веде, супроводжує, допомагає, якщо виникають питання. У разі виникнення запитань, із якими рекрутер не може впоратися самостійно − є можливість скомунікувати з Генеральним штабом.
Ольга Ярмолич