Допомога вимушено переміщеним особам, військовим, ветеранам та їхнім родинам, консультування в режимі 24/7 – це все про Черкаський обласний контактний центр. Сюди звертаються за допомогою люди з нашого регіону й не лише, адже фахівці працюють цілодобово в телефонному режимі. Керівниця контактного центру Лариса Ходаковська зазначає, що телефонують із різноманітними питаннями, усім допомагають та консультують. Адже тут немає байдужих працівників, усі на своїх місцях.
− Ларисо Володимирівно, розкажіть, яка ситуація нині з вимушено переміщеними особами. Скільки на сьогодні проживає в області й скільки загалом проїхали транзитом через наш регіон?
− Черкаська область із початку збройної агресії російської федерації проти України прийняла майже 289 тисяч вимушено переміщених осіб. Тут йдеться й про тих, хто транзитом їхав через наш регіон, і тих, хто лишився. Наразі в нас перебуває понад 94 тисячі осіб. Проживають у всіх районах нашого регіону, найбільше звісно ж у Черкасах, Смілі та Умані. Саме тут людям легше знайти роботу, влаштуватися. Як відомо, у нас функціонує координаційний штаб, і ми займаємося розміщенням вимушено переміщених осіб.
– Зараз теж на Черкащину прибувають вимушені переселенці. Нещодавно в нашу область приїхав перший цьогоріч евакуаційний потяг, скільки прибуло людей?
– У кінці серпня ми прийняли евакуаційний потяг із Донеччини, Покровська. Приїхали 114 осіб, яких розселили в Черкаському районі, та забезпечили всім, що необхідне в перші дні. Із людьми працюють психологи, юристи, міжнародні громадські організації, із якими ми співпрацюємо вже давно, і їхній внесок у підтримку внутрішньо переміщених осіб досить значний.
− Як бути людям, які прибувають у нашу область не евакуаційним потягом, а власним транспортом? Куди їм звертатися?
− Варто звертатися в Черкаський обласний контактний центр за телефонами: 068 621 80 29 або 050 420 13 56. За цими номерами цілодобово приймаємо звернення, шукаємо місця для розміщення, пропонуємо всебічну допомогу. Також у органах місцевого самоврядування створені відповідні штаби або комісії.
− Яка дорожня карта вимушено переміщених осіб у Черкаській області?
− Коли прибувають до нас вимушено переміщені особи, ми направляємо їх у громаду, де є місця компактного поселення. Потім вони йдуть у місцеву раду, оформляють довідку ВПО, отримують у подальшому виплати, гуманітарну допомогу та будь-яку іншу. Нам дуже допомагають представники Червоного Хреста. Наприклад, коли ми зустрічали потяг, людей відразу забезпечили одноразовим харчуванням, продуктовими наборами. Це дуже важливо. До прикладу, у місто Умань внутрішньо переміщених осіб, серед яких багато представників маломобільних груп населення, доставляють евакуаційні екіпажі благодійного фонду «Восток СОС». Відповідно до соціальної угоди з БО БФ «Восток СОС» надана гуманітарна допомога та допомога в облаштуванні місць для проживання внутрішньо переміщених осіб, здійснюється влаштування евакуйованих людей старшого віку, які потребують стаціонарного догляду, в Будинок ветеранів управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради.
− За якою допомогою найчастіше звертаються ті, хто вже давно проживає на Черкащині?
− Люди з інвалідністю, багатодітні родини найчастіше й досі потребують найнеобхіднішого: засобів гігієни, продуктів, деяких ліків. Тож намагаємося допомогти чим можемо. Усе ж звісно завдяки нашим партнерам, благодійним фондам та організаціям.
− Що робити людям, які втратили документи?
− У цьому напрямку в нас дуже хороша співпраця з громадськими організаціями «Право на захист», «10 квітня», «Карітас Маріуполь». Їхні юристи якраз займаються відновленням документів. Це все на безоплатній основі. Але загалом, коли ми звертаємося у місцеві ЦНАПи із проблемою відновлення документів для вимушено переміщених осіб, то проблем узагалі немає, усі ці питання швидко вирішуються.
− Контактний центр це ж не лише допомога вимушеним переселенцям.
− Ми приймаємо звернення від громадян із нашої області, інших регіонів, із-за кордону, надаємо консультації з усіх питань: відключення світла, пориви на водогонах, допомога родинам загиблих воїнів чи ветеранам та багато іншого.
− А вистачає ресурсів?
− Тут найбільше йде саме людського ресурсу, сил, витримки, емпатії. Наші працівники – це віддані справі люди, які готові допомагати іншим за різних обставин. Тут кожен на своєму місці, на душі робиться легше, коли розумієш, що допомагаєш людям у такий нелегкий час.
− Також ви надаєте допомогу родинам військових, зниклих безвісти, загиблих захисників та ветеранам. Розкажіть про цей напрямок.
− У нас є відділ, що працює з ветеранами. Допомагають не лише військовим, а й їхнім родинам. Це колосальна робота: консультації, інформаційний супровід. Те питання, із яким звертається військовий, має бути вирішеним. Тобто ми не просто дали контакти або ж спрямували, куди звернутися, а супроводжуємо весь час. Скажімо, якщо потрібна юридична допомога, ми знаходимо фахівця, який допомагає безоплатно, відправляємо до нього ветерана й контролюємо, щоб питання було вирішено. Часто звертаються батьки загиблих захисників із різними запитами, обов’язково вирішуємо всі питання. Оператори працюють у нас цілодобово, тобто ми на зв’язку 24 на 7.
− Нещодавно благодійна організація «БФ «Стабілізейшен суппорт сервісез», координаторкою якої в нашій області є ви, уклала договір про співпрацю із Ротарі клубом «Черкаси-синергія». Що це буде за співпраця?
− Ми багато проєктів тривалий час реалізовуємо спільно, зокрема йдеться про підтримку дітей вимушено переміщених осіб та категорійних. Тому вирішили на Черкащині об’єднати наші зусилля для потужнішої співпраці. Плануємо й надалі допомагати, проводити заходи, надавати гуманітарну допомогу. Ротарійці як місцеві, так і ті, хто закордоном, зараз дуже багато допомагають українцям. Тож співпраця з ними буде дуже корисною та плідною для громад Черкащини.
Олеся Зінченко