Понад 98 % жителів Черкас користуються послугами з вивезення твердих побутових відходів

Понад 98 % жителів Черкас користуються послугами з вивезення твердих побутових відходів

Про ситуацію, яка склалась у Черкасах із твердими побутовими відходами сьогодні на оперативній нараді розповів в. о. директора департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради Сергій Танюк. Про це «Нова Доба» дізналася в Черкаській міській раді.

За його словами, питання сміття або твердих побутових відходів (ТПВ), актуальне не лише у місті Черкаси, Черкаської області, а й в будь-якому місті нашої держави, і потребує як найшвидшого свого вирішення. Ціна цього рішення вимірюється не тільки вартісними показниками, які становлять мільйони та мільярди, а й чистотою навколишнього середовища та здоров’ям людей.

На сьогоднішній день ТПВ представляють собою суміш, яка складається з різноманітного непотребу, що залежить від побутових та харчових потреб людини, розвитку економіки товарів народного вжитку, тари, пори року (опалого листя з дерев, гілля та деревина) та інших чинників.

На сучасному етапі розвитку суспільства кожна людина за даними статистики в середньому за одну добу створює від 2 до 3 кг твердих побутових відходів. І мають тенденцію до постійного зростання, що заставляє місцеву владу постійно шукати оптимальні шляхи утилізації відходів своїх громадян.

Найкращим із них являється шлях по-елементного збирання відходів, який дає змогу оптимально вирішувати проблему їх утилізації та всебічного використання вторинних ресурсів сировини та матеріалів.

Другим шляхом утилізації ТПВ, являється їх вивіз до санітарних зон, де вони сортуються для одержання вторинної сировини і спалюють в спеціальних печах для отримання енергії.

Третім шляхом утилізації твердих побутових відходів являється їх захоронення на спеціальних сміттєзвалищах або полігонах.

Четвертим шляхом утилізації ТПВ являється його зберігання на відкритих площадках, яке приводить до забруднення атмосфери, підземних і поверхневих вод.

Поводження ТПВ в м.Черкаси

1. Полігон
У місті Черкаси захоронення відходів проводиться на полігоні твердих побутових відходів розташованого в 6 км від села Руська Поляна.
Роботи на полігоні побутових відходів виконуються відповідно до затвердженого проекту. В наявності інструкція з експлуатації полігону, в якій враховані специфіка виробництва, наявність засобів механізації і ресурсів для виконання робіт.

Підприємство має дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 04.06.2014 року № 7124985200-2.

Відповідно до законів України «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг видала комунальному підприємству «Черкаська служба чистоти» ліцензію на право провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів.

За 2016 рік на міському полігоні було захоронено близько – 708 838 м3 (143 185 тонн) відходів. На загальній території полігону знаходиться діючий та закритий полігон, площа закритого – 2,5 га, діючого – 6,02 га. Заповнення в середньому в місяць складає 53 тис.м3. Рік початку експлуатації діючого полігону з 2000 року і по сьогодні. Проектні обсяги накопичення діючого полігону ТПВ складають 7 409 200 м3/1514 тис.тонн наповненість 100 %.
Полігон оснащений системою захисту грунтових вод (асфальтобетонне покриття просочене бітумною емульсією) та облаштований системою збору фільтрату.

Комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти», яке являється балансоутримувачем полігону, з метою запобігання виникненню надзвичайних ситуацій постійно проводяться комплекс заходів. Так, відповідно до договору №63 від 02.06.2016 року між КП «ЧСЧ» та Державним пожежно-рятувальним загоном Управління ДСНС у Черкаській області, на полігоні проводяться перевірки пожежних гідрантів, внутрішніх пожежних кранів та їх обладнання пожежними рукавами.

Для контролю екологічної та санітарної безпеки, щоквартально, працівники санітарно-епідеміологічної служби відбирають проби води із спостережних свердловин, повітря та грунту, в межах санітарно – захисної зони.

На полігоні проводяться роботи з ущільненням відходів; в наявності: огорожі, нагірні канави, охорона, дисбар’єри, засоби пожежогасіння; проводиться збирання і вилучення фільтрату. Систематично проводиться спостереження за якістю підземних та поверхневих вод, ґрунтів, атмосферного повітря, їх результати.
Для забезпечення пожежної безпеки на полігоні:

– є спеціальний автомобіль КО503Б (бочка об’ємом 3,4 м.куб.), обладнаний мотопомпою за допомогою якого можна швидко реагувати на виникнення пожежонебезпечних ситуацій;
– створено запас води в 2-х ємностях по 50 куб.м кожна;
– для зволоження верхніх шарів побутових відходів установлено насос продуктивністю 45 куб.м/год.;
– рухомий склад полігону забезпечений вогнегасниками.

У 2015 році було здійснено «Реконструкцію полігону твердих побутових відходів в районі с. Руська Поляна (ІІ черга)», що дало можливість продовжити термін експлуатації на 1 рік. Підрядна організація збудувала огороджувальну дамбу. У зв’язку з переповненням полігону у 2017 році були проведені конкурсні торги на виконання робіт з «Реконструкції південно-західної частини полігону твердих побутових відходів в районі с. Руська Поляна». Результатом робіт по реконструкції полігону ТПВ буде збільшення його потужності на 140.0 тис.тонн.

У 2017 році, за сприянням інвесторів, на полігоні було вирішено проблему зливу фільтратів. Так за рішенням Черкаської міської ради (від 26.05.2016 №2-642) було надано згоду на укладання договору між комунальним підприємством «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради та ТОВ «ЛНК» щодо будівництва комплексу з дегазації полігону побутових відходів. Робота по дегазації полігону ТПВ розпочалась з 01 травня 2017 року. В результаті виконано комплекс робіт по дегазації діючого полігону ТПВ: організований відвід метану, що утворюється при анаеробному розкладанні органічної складової ТПВ з тіла полігону через систему газопроводів і свердловин збору газу. З добутого біогазу шляхом спалення у камерах внутрішнього згорання виробляється електроенергія, яка реалізується на енергоринок за «зеленим тарифом».

Робота установки по дегазації полігону ТПВ дозволила максимально знизити ризик виникнення пожежонебезпечних ситуацій на полігоні ТПВ та зменшення викидів в атмосферне повітря, а також поліпшила екологічні показники прилеглих районів.

2. Збирання побутових відходів

Понад 98 % населення міста Черкаси охоплено послугами з вивезення твердих побутових відходів.

Наразі у місті Черкаси існує система, що забезпечує централізований збір і транспортування твердих побутових відходів. Налагоджена організація збору ТПВ в місцях їх утворення. Збір проводиться в пластикові (для приватного сектору) та металеві (для багатоповерхових будинків) контейнери, які розміщені на спеціальних майданчиках, що встановлюються на території проживання мешканців, з подальшим його транспортуванням на полігон.

Біля контейнерних майданчиків встановлені контейнери для роздільно збору відходів (склобій, пластик). Всього по місту – 250 сіток для пластику. Для утилізації скла, в місті знаходиться близько 60 спеціальних контейнерів. Всі тверді побутові відходи щодня вивозять спеціалізованим транспортом в спеціально відведені місця для їх захоронення.

Забезпеченість контейнерним парком для збору ТПВ у місті складає:

контейнери об’ємом – 1,1 м.куб. складає 91% – 1 890 шт;
контейнери об’ємом – 0,24 м.куб. (приватний сектор) складає 87% – 13 099 шт.
Загальна кількість контейнерних майданчиків по місту Черкаси – 254.

Потреба у наявності контейнерів для громади міста приватного сектору складає – 2000 контейнерів та 180 контейнерів для населення багатоповерхових будинків.
Щоденно в місті Черкаси використовується 8 спеціальних автомобілів для вивезення твердих побутових відходів для його подальшого захоронення на діючому полігоні ТПВ.

3. Стихійні сміттєзвалища

Серед тридцяти об’єктів, переліку земельних ділянок, що засмічені побутовим сміттям затверджених постійнодіючою комісією з питань поводження з безхазяйними відходами, протягом 2017 року згідно графіків прибирання, відповідним підрядним підприємством відбувалось постійне прибирання даних об’єктів. Так, протягом 2017 року було вивезено твердих побутових відходів – 2 469 м3 та відходів деревини, листя – 946 склд.м. на загальну суму – 299 996,47 грн.

На територіях лісопаркових зон та лісів міста протягом року здійснюється ліквідація стихійних сміттєзвалищ та прибирання сміття. Крім того, в лісопарковій зоні по вул. Дахнівській (ландшафтне насадження сосни та дуба) встановлено 6 контейнерів для роздільного збору відходів (3 − склобій, 3 – поліетилен, пластик) та в парку «Соснівський» − 2 контейнери (1 – склобій, 1 – поліетилен, пластик). Станом на 01.11.2017 ліквідовано 1420 куб.м. твердих побутових відходів та 558 скл.м. відходів деревини, 90 куб.м. змішаних відходів з контейнерів, 190 куб.м. сортованих відходів з контейнерів.

4. Поводження з небезпечними відходами

З метою недопущення потрапляння небезпечних відходів до навколишнього середовища з 2012 року міська влада організовує збір цих відходів (відпрацьовані лампи та прилади, що містять ртуть, відпрацьовані батарейки та акумулятори) від жителів міста за рахунок коштів міського бюджету. За роки проведення акції рівень обізнаності громади щодо негативних наслідків потрапляння таких відходів (І класу небезпеки) у навколишнє середовище значно виріс. 2017 року продовжується збір небезпечних відходів пересувним пунктом прийому відповідно до розробленого графіку, який висвітлено в ЗМІ та на веб-сайті Черкаської міської ради. Крім цього, біля будівлі Черкаської міської ради (вул. Байди Вишневецького, 36) встановлено стаціонарний контейнер для збору відпрацьованих батарейок та енергозберігаючих ламп. Станом на 20.11.2017 зібрано 48 куб.м. небезпечних відходів.

5. Удосконалення системи роздільного збирання та інвестиційна діяльність

Актуальним залишається питання поліпшення системи роздільного збирання, яка б дозволила найбільш якісно вилучати вторинну сировину з потоку ТПВ. А також зменшить кількість відходів, які підлягають захороненню, сприятиме розв\’язанню екологічних, соціальних проблем та ресурсозбереження і підвищить рентабельність сфери поводження з ТПВ.

Комплексний підхід до переробки відходів повинен базуватись на стратегічному довгостроковому плануванні для забезпечення гнучкості та адаптації до майбутніх змін у складі та кількості твердих побутових відходів. Концепція комплексного управління відходами передбачає, що на додаток до традиційних методів утилізації твердих побутових відходів (сміттєспалювання та захоронення) повинні стати їх невід’ємною частиною заходи по скороченню кількості відходів, вторинна переробка відходів і компостування. Тільки комбінація декількох способів може сприяти ефективному рішенню проблеми твердих побутових відходів.

З цією метою, у місті Черкаси з 2016 року розпочаті роботи з реалізації проекту щодо дослідження модернізації управління відходами у місті Черкаси, що реалізується (за підтримки Посольства Франції в Україні та Уряду Франції). Проект реалізується через фінансування FASEP (французький Фонд вивчення та допомоги приватному сектору) спільно з компанією BETEN INGENIERE, та спрямований на комплексну оптимізацію системи утилізації та переробки відходів у місті Черкаси. В результаті реалізації проекту компанією BETEN INGENIERE буде представлено техніко економічне обґрунтування, бізнес-план та варіанти фінансування впровадження модернізованого міського комплексу з управління відходами.

Варто зазначити, що на розгляд Черкаської міської ради 21.09.2017 р. було винесено проект рішення за № 694-8-рд «Про розгляд проекту Інвестиційного договору про будівництво заводу з комплексної переробки твердих побутових відходів у місті Черкаси та гарантії довгострокового постачання ТПВ». Сторонами Інвестиційного договору виступають Черкаська міська рада та потенційний інвестор – ТОВ «Еко Баік». На останній сесії (23.11.2017 року) міської ради депутати підтримали проект рішення і проголосували за підписання даного договору.

В травні місяці 2017 року завершено реалізацію спільного з ТОВ «ЛНК» інвестиційного проекту «Будівництво комплексу з дегазації міського полігону побутових відходів та генерації електричної енергії з вилученого біогазу».

6. Перспективне планування заходів у сфері поводження з побутовими відходами

Загалом система поводження твердих побутових відходів повинна розроблятися з урахуванням конкретних місцевих проблем та базуватися на місцевих ресурсах. Досвід в утилізації ТПВ повинен здобуватися шляхом розроблення та виконанням невеликих програм. У зв’язку з цим, фахівцями сфери поводження ТПВ розробляється місцева Програма поводження твердих побутових відходів у місті Черкаси на 2018-2022 роки.

Наразі здійснюється розроблення та впровадження відповідно до вимог чинного законодавства України «Схеми санітарного очищення міста Черкаси», що включає перспективне планування заходів у сфері поводження з побутовими відходами і благоустрою території міста із створенням умов для раціонального використання всіх видів ресурсів. А також охоплює комплекс планувальних, організаційних, санітарно-технічних та господарських заходів щодо збирання, зберігання, перевезення, оброблення (перероблення), утилізації, видалення, знешкодження і захоронення побутових відходів, включаючи небезпечні відходи у їх складі, що утворилися в населених місцях, а також прибирання об’єктів благоустрою з метою запобігання шкідливому впливу факторів середовища життєдіяльності на життя і здоров’я людини.

Проблеми у сфері ТПВ

Проблема полягає в тому, що до цього часу немає ефективної системи поводження з відходами в країні:

відсутність науково обґрунтованої концепції переробки і утилізації небезпечних відходів;
незадовільне впровадження апробованих сучасних технологій;
недосконалість технологічних процесів і незавершеність технологічних циклів переробки первинної сировини;
неналагоджена система їх збирання;
відсутність безпечних методів знешкодження чи локалізації.

Основними чинниками, що сприяють такому стану сфери поводження з побутовими відходами є неврегульованість на законодавчому рівні положень щодо встановлення тарифів та оплати послуг з перероблення та захоронення побутових відходів. А також чіткої концепції врегулювання питань сфери поводження з відходами.

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x