Менше української, сертифікація вчителів та інституційні аудити: Оксана Компанієць про оцінювання якості освіти на Черкащині

1 Березня 2025, 18:26
0

Минулоріч на території нашої області було реалізовано вісім загальнодержавних моніторингових досліджень, у яких взяли участь 10,5 тис. учасників, а також два регіональні моніторинги, до яких долучилися понад 15 тис. учасників освітнього процесу. Про це на брифінгу в медіацентрі ОВА розповіла начальниця управління Державної служби якості освіти в Черкаській області Оксана Компанієць.

«Пріоритетами в роботі Державної служби якості освіти, а відтак і її територіальних органів, і нашого управління, зокрема, є насамперед захист прав здобувачів освіти на доступну і якісну освіту», — зазначила Оксана Компанієць.

Загалом на Черкащині було здійснено такі моніторингові дослідження:

Загальнодержавні моніторингові дослідження у системі освіти з питань:

1.  Якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану (ІІ етап);

2.  Підготовки закладів освіти до роботи у 2024/2025 навчальному році;

3.  Сформованості соціально-емоційних навичок в учасників освітнього процесу (ДоСЕН);

4.  Організації та проведення вступної кампанії у закладах фахової передвищої та вищої освіти;

5.  Базових аспектів організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої та вищої освіти в умовах воєнного стану;

6.  Забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі;

7.  Якості освіти у закладах фахової передвищої освіти;

8.  Організації освітнього процесу для здобувачів освіти чоловічої статі призовного віку денної форми навчання у закладах вищої освіти.

Регіональні моніторингові дослідження:

1.  Стану цифровізації управлінських процесів у закладах загальної середньої освіти;

2.  Реалізації закладами загальної середньої освіти  академічної, організаційної, фінансової та кадрової автономії.

Також начальниця регіонального управління ДСЯО розповіла про результати роботи за іншими напрямами, за якими працювала служба торік. Це, зокрема:

— здійснення інституційних аудитів;

— сертифікація вчителів;

— експертиза нетипових освітніх програм;

— дослідження якості освіти та організації освітнього процесу;

— акредитація освітньо-професійної програми передвищої освіти;

— аналіз діяльності місцевих органів управління освітою.

Зокрема, за словами Оксани Компанієць, вже вдруге відбулося тестування учнів шостих і восьмих класів з української мови і з математики. За результатами дослідження, учні шостих класів показали дещо кращі знання як з математики, так і української мови. 

До того ж центральний макрорегіон, до якого, власне, і входить Черкаська область, показав хорошу динаміку в зміні результатів навчання. За словами Компанієць, це пов’язано з тим, що більшості шкіл вдалося повернутися до очного навчання.

«Ми вивчали готовність закладів освіти усіх рівнів до початку навчального року і результатом цього дослідження став, власне, висновок про те, що система освіти залишається стабільною і стійкою, але безперечно потребує додаткової підтримки в питаннях технічного забезпечення, психологічної підтримки і інклюзивності», — зазначила начальниця управління Державної служби якості освіти в Черкаській області Оксана Компанієць.

Надзвичайно важливим дослідженням було питання функціонування державної мови в освітньому процесі, яке проводили спільно з уповноваженим із захисту державної мови. За результатами дослідження на Черкащині відбувається зменшення рівня використання української мови в освітньому процесі. Зазначимо, що на Черкащині вже не вперше спостерігають тенденцію до зменшення рівня використання державної мови у закладах освіти і, відповідно, збільшення рівня російської. 

Окрім цього, дослідження  організації та проведення вступної кампанії у закладах фахової передвищої та вищої освіти показало, що є потреба в покращенні інформаційної доступності та консультативного супроводу вступникам.

Щодо результатів регіональних моніторингів: Державна служби якості освіти в Черкаській області відстежувала тенденції до створення цифрової інфраструктури та забезпечення трансформації процесів за допомогою інформаційних технологій. Наразі проведено вже 2 етапи дослідження, цьогоріч планують розпочати 3 етап, після якого і можна буде говорити про конкретні підсумки та рекомендації безпосередньо закладом освіти. Аналогічна ситуація і щодо моніторингу реалізації закладами загальної середньої освіти академічної, організаційної, фінансової та кадрової автономії.

Була проведена також і сертифікація педагогічних працівників — зовнішнє оцінювання професійних компетентностей учителів. Торік воно масштабувалося на вчителів історичної громадянської галузі. Отож, із 98 зареєстрованих вчителів успішно пройшли сертифікацію 57, серед яких:

— 26 вчителів початкових класів;

— 13 вчителів української мови, 

— 4 вчителі математики;

— 14 вчителів історії.

Додамо, що вчителі історії показали найкращий результат — 100% зареєстрованих пройшли сертифікацію.

«Власне, за всі роки проведення сертифікації майже 200 вчителів скористалися такою можливістю, бо сертифікація — це не тільки доплата до заробітної плати, але це ще й можливість формувати власну траєкторію професійного розвитку, що дає можливість вибирати, яким чином рухатися у своєму розвитку», — зазначила Оксана Компанієць.

Цьогоріч уже відбувся 1 етап сертифікації вчителів усіх навчальних предметів, окрім викладачів англійської мови — для них сертифікація розпочнеться у вересні. 

Також у Черкаській області було проведено 5 аудитів за зверненнями керівників закладів освіти або їхніх засновників — процедура зовнішнього оцінювання роботи закладу загальної середньої освіти, який передбачає аналіз діяльності школи за чотирма напрямками: освітнє середовище, результати навчання здобувачів освіти, педагогічна діяльність і управлінські процеси. Наразі такі аудити є добровільною процедурою.

Проблеми виявили й під час аналізу діяльності органів місцевого самоврядування — в області їх провели 5 планових і 1 позаплановий. Серед недоліків, зокрема — визначення повноважень органів місцевого самоврядування у сфері освіти, дещо формальний підхід у формуванні стратегічного бачення розвитку систем освіти в громаді та невелика чисельність 10-11-х класів в закладах освіти.

У 2025 році управління Державної служби якості освіти в Черкаській області планує продовжити роботу за усіма напрямами, зауважила його начальниця Оксана Компанієць.

Детальніше із результатами досліджень можна ознайомитися тут.

Ольга Ярмолич 

guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x