Німецький ас літав в Умані

Німецький ас літав в Умані

Німецький пілот-винищувач Еріх Гартман у роки Другої світової війни збив найбільше літаків – 352 машини. Радянські льотчики-герої Олександр Покришкін та Іван Кожедуб збили відповідно 59 і 62 машини. Краєзнавцям Черкащини цікаво знати, що Еріх Гартман літав також з аеродрому в Умані, куди 22 лютого 1944 року прибула 7-ма ескадрилья ІІІ групи 52-ої винищувальної ескадри, у якій служив Еріх Гартман.
Свій бойовий шлях пілот розпочав 10 жовтня 1942 року на Північному Кавказі. Перший літак – штурмовик Іл-2 – він збив на 19-му вильоті 5 листопада 1942 року. Разом з ескадриллею він побував у багатьох містах України – у Миколаєві, Харкові, Дніпропетровську, Кіровограді, Вінниці, Кам’янці-Подільському, Проскурові, Львові, багатьох менших населених пунктах.
Умань ескадрилья залишила 6 березня 1944 року. На уманський період припадає бій 2 березня 1944 року, коли Еріх Гартман за один день мав 10 перемог у небі над Кіровоградом. В Умані до ескадрильї була додана винищувальна ексадрилья Угорщини. Але саме в Умані Еріх Гартман мав аварійне приземлення 22 лютого 1944 року. Його теж збивали. 22 серпня 1943 року він збив два штурмовики, але другий з них вибухнув під машиною Еріха Гартмана і пошкодив її. Довелося приземлити літак на полі, де до його машини прибігли два радянських вояки. Пілот прикинувся пораненим, стогнав і не дозволяв до себе доторкнутися. Усе ж вони допомогли йому вибратися з кабіни і поклали у вантажівку, якою приїхали. У сусідньому селі його оглянув медик і сказав, що полоненого треба відвезти до штабу. Дорогою вантажівку атакував німецький штурмовик. Еріх Гартман скористався цим, оглушив свого охоронця (другий сидів за кермом) і вистрибнув з машини. Вояки стріляли, але не влучили. Наступної ночі втікач перейшов лінію фронту й дістався до своїх.
Усе ж він став радянським полоненим 15 травня 1945 року. 8 травня 1945 року Еріх Гартман здобув свою останню 352-гу перемогу, коли збив винищувач Як-7. Того ж дня його ескадрилья здалася американцям. Але це сталося на території, яку після війни мала зайняти Червона армія, то американці передали військовополонених і велику групу цивільного населення радянському війську. Біля міста Шютенгофена в Богемії Еріхові Гартманові випало пережити страшні години. Прибули радянські вояки, щоб забрати до себе німців. Колону зупинили в полі і радянські солдати почали прилюдно гвалтувати жінок. На чоловіків були спрямовані автомати. Американці не вірили своїм очам. Дві дівчини, уже без одягу, побігли до американського авта. Їх переслідували гвалтівники. Але американці затягнули дівчат до своєї вантажівки і швидко поїхали з поля. Молода мати просила змилуватися над малолітньою дочкою, але її застрелили, а дівчинку згвалтували. Розправа тривала усю ніч. Багато жінок загинуло. Деякі з німців вбили своїх жінок і дітей, а потім себе. Вранці до цього місця прибув радянський генерал з супроводом, який наказав повернути жінок до чоловіків, а солдатам триматися від них подалі. Але вночі вояки усе ж залізли в табір і згвалтували дівчинку. Вранці усіх вишикували і генерал наказав дівчинці впізнати гвалтівників. Вона вказала на трьох і їх негайно розстріляли.
Це був перший досвід переживань пілота в СРСР. Його засудили на 25 років позбавлення волі в таборі суворого режиму. В’язнем він був 10 з половиною років, коли на вимогу Канцлера Німеччини Конрада Аденуера пілота звільнили. На той час в радянському полоні перебували за офіційними даними Москви 16 тисяч німецьких вояків, але насправді їх було значно більше.
Еріх Гартман повернуся до своєї дружини Урсули і обох дітей, продовжив службу у Військово-повітряних силах Німеччини. У Феніксі, США, оволодів пілотуванням реактивного винищувача і очолив першу ескадру реактивних машин Німеччини. У 1970 році він залишив дійсну службу. Помер у вересні 1993 року. У 1997 році Гартмана було реабілітовано російським правосуддям, як такого, що був засуджений за незаконними підставами.
У чому таємниця його перемог? Улюбленою тактикою Гартмана був удар із засідки. На думку самого Гартмана, 80 відс. збитих ним пілотів взагалі так ніколи і не збагнули, що з ними сталося. Застосовуючи потужний двигун свого літака, Гартман атакував по вертикалі знизу із сліпої зони супротивника, або згори в крутому піке. Його улюбленим способом був вогонь з короткої відстані й стрімкий відрив від можливого переслідування. Вадою такої тактики був ризик ушкодження уламками збитого супротивника, що й сталося з ним в небі України.

Німецький ас літав в Умані
Німецький ас літав в Умані
Майор німецьких Військово-повітряних сил Еріх Гартман.

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x