Як український стрій підкорив увесь світ

Як український стрій підкорив увесь світ

Вишиваний одяг вже давно перестав бути лише українським. У модному світі вишиванка залишається на піку популярності останні кілька років. При чому в тренді не лише сорочки: вишивкою гаптують сукні, костюми і навіть верхній одяг. Тож, «Нова Доба» простежила, як український орнамент завоював популярність у світі.

Визнання у «Vogue»
У 2017 році американське видання «Vogue» опублікувало статтю «Вплив України на подіум більший, ніж ви думаєте», в якій авторка пояснює, звідки взялась вишиванка і чому має таку шалену популярність. На думку оглядачки «Vogue», спочатку вишиванка стала популярною в Україні. Це відбулося під час Революції гідності – це був сплеск патріотизму та уваги до своїх коренів. Окрім того, у цей період Україна через буремні події на Майдані перебувала в центрі уваги світу. Тож українським давнім костюмом зацікавилися на Заході. Вже наступного літа можна було побачити вишивку на модних показах, а одяг, оздоблений українським національним візерунком, – на багатьох закордонних знаменитостях. До речі, у цій статті журналістка «Vogue» не використовує слово «embroideredshirt» (дослівний переклад – «вишита сорочка»), а тільки транслітерує український варіант «thevyshyvanka». Тобто українці поповнили лексикон англійської мови. Однак не можна сказати, що вишиванку помітили лише після Євромайдану. Є чимало прикладів з подіуму, коли світові дизайнери використовували український орнамент і раніше.

Колекція Готьє присвячена Україні
У 2005-му легендарний французький дизайнер Жан-Поль Готьє після візиту в Україну представив свою «українську колекцію». Про нашу національну ідентичність колекції під час показів свідчило усе. До прикладу, сектори, на які поділили зал, мали назви українських міст: Житомир, Львів, Харків, Ялта тощо. А Києвом Готьє назвав сам подіум. Навіть моделі суконь мали назви українських регіонів: «Буковина», «Крим» і такі інші. В основі дизайну, звісно ж, була вишивка. Нею Готьє прикрасив більшість своїх суконь. Моделі були одягнуті в жилети, зроблені у вигляді традиційного українського «кептарика», та темні шкіряні пальта. До речі, найавторитетніша модна редакторка світу Анна Вінтур (редактор американського «Vogue»), побачивши колекцію, визнала: це найкраще, що коли-небудь створював кутюр\’є. Пізніше у сукні з цієї ж колекції голлівудська акторка ГвінетПелтроу прикрасила обкладинку «Vogue».

«Dior» та «заморожені» українські наречені
У 2008-му арт-директор «Dior» Джон Ґальяно представив колекцію, в основу якої теж лягли українські етномотиви. В колекції домінували темні кольори, а рукави блуз та подоли спідниць модельєр оздобив вишивкою. Цю колекцію критики назвали «заморожені українські наречені», адже обличчя моделей розмалювали сірими та синіми тонами – дівчата нагадували Панночку з гоголівського «Вія». «В Україні дивовижні жіночі народні костюми. Ми передивилися багато літератури з історії цього одягу», – прокоментував колекцію стиліст Жульєн Діс.
Гуцульська вишивка в «Gucci»
Українська етніка помітна також у колекції осінь-зима 2008–2009-х, яку створила арт-директорка «Gucci» ФрідаДжаніні. Модельєр оздобила моделі вишивкою, серед якої домінували геометричні елементи, типові для національних вишивок Поділля та Гуцульщини.

Колекція, присвячена асгарді
У модному світі про Україну згадали й у розпал Єромайдану. На показах осінь-зима 2013–2014-х одразу два модельєри – ПрабалГурунг у Нью-Йорку та Гарет П’ю в Парижі – продемонстрували колекції, присвячені «українським амазонкам». Обох дизайнерів надихнуло бойове мистецтво «ас гарда», яким володіють українські дівчата в Карпатах. Аналізуючи свої колекції, і Гурунг, і П’ю говорили, що прообразом стали сучасні амазонки, які живуть в українських Карпатах, не підпускають до себе чоловіків і при цьому борються проти гендерної нерівності та торгівлі людьми. Однак обидва дизайнери не бачили цих жінок на власні очі, чесно зізнавшись, що інформацію для колекції черпали з інтернету.

Вишиванка, камізельки і жупани від «Valentino»
Вже у 2015-му модний дім «Valentino» представив колекцію, під час якої моделі вийшли на подіум у сорочках, сукнях та навіть костюмах, оздоблених вишитим орнаментом. В колекції були також давні безрукавки з овчини, які на Гуцульщині ще називають камізельками. Майже все взуття дизайнери обшили мішковиною. Моделі були вдягнуті у верхній одяг, який ми називаємо жупанами.

Вишиванки Віти Кін популярні у всьому світі
Коли говоримо про мегапопулярність вишиванки, не можна не згадати українську дизайнерку Віту Кін. Саме її вишиті сукні можна побачити на багатьох голлівудських «зірках». До речі, у 2015-му «TheWallStreetJournal» назвав її плаття найпопулярнішими літніми сукнями року. Однак успіх Кін можна пояснити не лише популярністю самої вишиванки, але і свіжими ідеями та високою якістю робіт. «Незабутня якість – це фішка моєї марки. Я приділяю увагу дрібним деталям. Це для мене найулюбленіше, це – чарівний порох на всьому, що я роблю. У вишиванках багато кропіткої ручної роботи. Наприклад, складання на манжеті і на рукаві: досвідченій кравчині, щоб зробити два рукави, треба витратити майже день», – розповіла Кін в інтерв’ю українському виданню «Vogue».

Реклама

0 0 голосів
Рейтинг статті
guest

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x